Praktyczne aspekty ekranów OLED - João Moreira, LG Electronics

UDOSTĘPNIJ:
27-04-2018

Co kilka lat na rynku pojawia się technologia, która zmienia zarówno projekty, jak i całą branżę AV. Tak było w przypadku ekranów plazmowych, a niedługo później rozwiązań LCD. Z całą pewnością obecnie jedną z najbardziej nowatorskich technologii na rynku budzących ogromne zainteresowanie zarówno projektantów, jak i samych klientów jest technologia OLED. Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na coraz nowsze i jeszcze ciekawsze technologie, pojawia się na rynku mnóstwo pytań dotyczących możliwości, wykorzystywania urządzeń bazujących na tej technologii w projektach i ich codziennej eksploatacji przez klientów końcowych. W dniach 10–11 kwietnia w siedzibie LG Electronics Polska zostało zorganizowane szkolenie poruszające praktyczne aspekty instalacji i użytkowania ekranów OLED. Spotkanie poprowadził jeden z najlepszych w Europie trenerów i specjalistów od digital signage – João Moreira. Spotkanie stało się świetną okazją do uporządkowania wiedzy na temat tej technologii oraz rozmowy ze szkoleniowcem z LG Electronics. 

 

Dla większości użytkowników z rynku konsumenckiego OLED jest po prostu nazwą modelową wyświetlacza, telewizora bądź ekranu wielkoformatowego, który jest nowocześniejszy, lepszy, zazwyczaj droższy, bardziej premium i mający więcej „tego czegoś” niż standardowy wyświetlacz LCD. Jak już wielokrotnie pisaliśmy na łamach magazynu „AVIntegracje”, OLED to technologia budowy samego panelu. Gwoli przypomnienia OLED jest rozwiązaniem bazującym na organicznej diodzie elektroluminescencyjnej. Często w odniesieniu do tej technologii stosuje się określenie „ekrany organiczne”. Wynika to z faktu, że są one zbudowane w oparciu o polimery, będące organicznymi substancjami chemicznymi, które są nadrukowywane na płytę bazową. Każda dioda znajdująca się w ekranie OLED jest złożona z kilku elementów: katody, anody, warstwy emisyjnej i przewodzącej oraz polimerów. Katoda wysyła elektrony do warstwy emisyjnej, po czy są one wycofywane przez anodę z warstwy przewodzącej. W dziury elektronowe, które powstają w skutek tego procesu, wpadają elektrony, które zaczynają świecić. Ich intensywność zależy od podanego napięcia. To, w jakim kolorze powstaje światło, jest uzależnione od zastosowanego polimeru, w przypadku ekranów OLED marki LG stosowane są kolory składowe R (czerwony), G (zielony), B (niebieski) oraz dodatkowo kolor biały (W). Chociaż początki badań nad ekranami w tej technologii sięgają roku 1987, to pierwszy testowy wyświetlacz – wtedy dla rynku konsumenckiego – został pokazany dwadzieścia lat później, w 2007 roku, a masowa produkcja rozpoczęła się dopiero w 2012 roku. Odnosząc się do rynku konsumenckiego, warto zwrócić uwagę na fakt, że rozwiązania z wyświetlaczami organicznymi najpierw trafiły do produktów z rynku konsumenckiego, aby dopiero później pojawić się w rozwiązaniach profesjonalnych dla biznesu. Pozostaje zatem pytanie: dlaczego OLED? W czym tkwi przewaga tego rodzaju technologii w odniesieniu do rynku AV B2B, w porównaniu do produktów bazujących na matrycach LCD? Tych zalet jest wiele i warto o nich pomyśleć, zastanawiając się nad wyborem konkretnego urządzenia i technologii. Wiele z nich wynika z samej budowy i zasad działania technologii OLED. Przykładowo w wyświetlaczu zbudowanym w oparciu o matrycę LCD każdy piksel tworzą trzy bądź cztery diody (RGB bądź RGBW). W przypadku ekranu OLED każda miniaturowa dioda znajdująca się w urządzeniu jest równocześnie pikselem na ekranie wyświetlacza, co znacząco podnosi jakość wyświetlanego obrazu. Drugą istotną zaletą, która zresztą jest jednym ze znaków firmowych urządzeń OLED, jest brak podświetlania matrycy dodatkowymi diodami LED, które jest konieczne w przypadku ekranów LCD, abyśmy mogli zobaczyć wyświetlany obraz. Diody organiczne stosowane w ekranach OLED same z siebie generują światło i nie potrzebują dodatkowego podświetlenia. Gdy na ekranie pojawia się zatem biały napis na czarnym tle, świecą tylko te diody, które znajdują się w obrębie tego napisu, podczas gdy całe tło pozostaje perfekcyjnie czarne. W ekranie LCD ze względu na wspomnianą konieczność podświetlenia tła, nawet gdy wyświetlany jest czarny obraz, w istocie nie jest on czarny, ale bardzo ciemny, czasem nawet szary. W przypadku ekranów OLED często mówimy o idealnej czerni bądź nieskończonym kontraście, ponieważ miejsca gdzie jest kolor czarny, są kompletnie czarne, tak jak ma to miejsce, gdy monitor nie wyświetla żadnego sygnału. Brak dodatkowej warstwy podświetlenia łączy się z tym, że wykonane w omawianej technologii wyświetlacze są znacznie cieńsze niż w przypadku ekranów LCD. Przykładowo grubość monitora typu Wallpaper firmy LG to zaledwie 3,65 mm!  
Kolejną przewagą rozwiązań OLED nad technologią LCD jest to, że ekrany OLED mogą pracować w dowolnej pozycji, nie tylko horyzontalnej czy portretowej, ale także pod sufitem, ekranem w dół, co nie było możliwe w przypadku ekranów LCD, które nie są odporne na działanie grawitacji.  Obecnie w ofercie firmy LG znajduje się kilkanaście różnych rozwiązań profesjonalnych dla rynku B2B bazujących na technologii OLED. W katalogu producenta znajdziemy ekrany dwustronne, rozwiązania do budowy bezszwowych ścian wideo, ekrany zatopione w szkle czy ekrany zakrzywione. I tutaj kolejna ciekawostka: firma LG ma w swoim katalogu kilkanaście modeli zakrzywionych, które można zamówić zarówno jako ekran wypukły, jak i wklęsły. Zależnie od zamówionego wariantu wraz z ekranem dostarczane są odpowiednie ramy oraz forma służąca do zakrzywienia ekranu przez instalatora w odpowiedni sposób.  Dzięki temu te same panele mogą być stosowane jako rozwiązania proste, wypukłe, bądź wklęsłe zarówno w wariantach horyzontalnym, jak i portretowym. Jak zapewnia producent, jeszcze w tym roku ma pojawić się rozwiązanie do rentalu przyspieszające i umożliwiające prostszą i szybszą zmianę wygięcia ekranu dzięki przegubowej, regulowanej ramie. Obecnie w ofercie firmy LG znajdują się ekrany OLED, których maksymalne wygięcie wynosi 2000R w układzie horyzontalnym oraz 1500R w ustawieniu portretowym, gdzie R oznacza promień wygięcia (2000R to 200 cm). Obecnie, aby stworzyć pełne koło, potrzebnych jest dwanaście elementów o wygięciu 2000R. Udało się nam jednak dowiedzieć, że jeszcze w tym roku będą dostępne monitory o większym wygięciu, dzięki czemu do stworzenia okręgu będzie potrzebnych zaledwie sześć elementów. 

 

 

Czy zatem OLED to technologia doskonała i do wszystkiego? Nie ma takich technologii! Również jeżeli mówimy o ekranach OLED, można wskazać pewne ich cechy, które muszą być wzięte pod uwagę, myśląc o ich zastosowaniu, instalacji czy wyświetlanym treściom. W przypadku ekranów bazujących na technologii OLED trzeba bezwzględnie pamiętać o dwóch elementach. Pierwszym z nich jest to, że na ekranach OLED muszą być wyświetlane dynamiczne treści, wyświetlanie statycznych treści może spowodować wypalenie ekranu. Z tego powodu, myśląc o ekranie na przykład na potrzeby cyfrowego plakatu, warto sięgnąć po inną technologię niż OLED. Podobnie należy unikać sytuacji, w których na ekranie będzie wyświetlane stałe logo czy grafika. Drugim niezwykle istotnym zagadnieniem związanym z ekranami wykonanymi w omawianej technologii jest ich wyłączanie. Ekran po odcięciu sygnału, nawet jeżeli tego nie widać na pierwszy rzut oka i wydaje się czarny, przeprowadza „czyszczenie panelu”. Jeżeli ekran OLED zostanie wyłączony „na ostro”, na przykład przez wyciągnięcie wtyczki z kontaktu bądź spuszczenie bezpiecznika, przy kolejnym włączeniu mogą pojawić się na ekranie artefakty. Gdy jednak weźmiemy pod uwagę te zastrzeżenia, w dobrze skonfigurowanej instalacji z odpowiednio dobraną i zaplanowaną treścią, ekran odwdzięczy się obrazem przykuwającym uwagę. Nie będzie można przejść obok niego obojętnie, a klienta będzie nam łatwiej zaciekawić, co ma ogromne znacznie, gdy mówimy o ekranie OLED pracującym w witrynie sklepowej, na lotnisku czy w hotelowym lobby i który będzie znacznie łatwiejszy „do sprzedania” klientowi chcącemu wyświetlać na nim treści.  Wszystkie te aspekty były poruszane w trakcie dwóch odsłon specjalistycznego szkolenia produktowego zorganizowanego w siedzibie firmy LG Electronics Polska w Warszawie przez dywizję Information Displays, zajmującą się na rynku polskim właśnie profesjonalnymi rozwiązaniami do wyświetlania obrazu dla klientów biznesowych w tym dla hoteli oraz dla instalacji digital signage. Szkolenie poprowadził João Moreira, który na co dzień pełni w firmie LG kilka funkcji. Po pierwsze, jest inżynierem wsparcia sprzedaży (pre sales engineer) dla Europy. Po drugie, zajmuje się wsparciem na etapie projektowania i realizacji wszystkich projektów digital signage w Europie. Po trzecie, zajmuje się prowadzeniem specjalistycznych szkoleń, w trakcie których porusza nie tylko teoretyczne, ale również praktyczne aspekty pracy z ekranami OLED. Tak było również w trakcie warszawskiego spotkania. W trakcie kilkugodzinnego szkolenia została omówiona technologia stojąca za ekranami OLED, ich rodzaje, możliwości, zalety oraz elementy, które należy wziąć pod uwagę, myśląc o zastosowaniu tego rodzaju wyświetlaczy we własnej instalacji. Co więcej, goście szkolenia mieli możliwość poznania procesu konfiguracji ekranu, a w trakcie warsztatów nauczenia się i zweryfikowania, w formie praktycznego testu, umiejętności związanych ze składaniem ekranu z elementów, w których jest dostarczany przez producenta, włącznie z poznaniem technik związanych z wyginaniem ekranu zgodnie z potrzebami użytkownika i danej instalacji. 


 

W trakcie jednej z przerw João Moreira znalazł chwilę, aby porozmawiać z nami i podzielić kilkoma swoimi spostrzeżeniami na temat technologii OLED. 

Łukasz Kornafel, AVI: Czy pamiętasz twoje pierwsze spotkanie z rozwiązaniami OLED i to jak wyglądały produkty bazujące na tej technologii? João Moreira, LG:To było dwa lata temu, gdy zacząłem pracę w firmie LG. Wtedy w naszej ofercie znajdował się tylko jeden produkt bazujący na tej technologii, były to ekrany typu Wallpaper. Również sam rynek nie był za bardzo otwarty na tę technologię. Teraz rynek wygląda zupełnie inaczej. Jest bardzo duże zapotrzebowanie na rozwiązania OLED i również my mamy bardzo wiele interesujących i często zupełnie unikatowych produktów. 

 

Trzeba zwrócić również uwagę, że same produkty na przestrzeni tych kilku lat znacznie się zmieniły. 
Oczywiście, wprowadziliśmy bardzo wiele unowocześnień do rozwiązań bazujących na technologii OLED. Mamy również wiedzę o tym, w jaki sposób nasze produkty powinny być używane na co dzień i jaka jest ich żywotność. W efekcie dajemy aż trzyletnią gwarancję na nasze produkty i wiemy, że nasze rozwiązania OLED mogą pracować nawet przez 30 000 godzin. To wszystko sprawia, że sami odbiorcy są dużo bardziej pewni tej technologii i otrzymujemy bardzo wiele zapytań od projektantów, którzy chcieliby użyć tych rozwiązań we własnych instalacjach. 

 

W trakcie szkolenia dużo miejsca poświęciłeś kwestiom związanych z samymi materiałami wyświetlanymi na ekranie OLED. Jakie są zatem najważniejsze elementy, o które powinni zadbać użytkownicy, a przede wszystkim twórcy takich treści. 
Muszą być to bezwzględnie treści dynamiczne. Jeżeli mamy obraz statyczny bądź jego część (na przykład jakieś stałe logo czy napis), może powodować to problemy. Dlatego zdecydowanie rekomendujemy wyświetlanie dynamicznych treści wideo.  W przeszłości niektórzy narzekali również na płynność wyświetlanego obrazu i na pojawiający się efekt smużenia. Mogę zapewnić, że w najnowszej generacji ekranów OLED zostało to udoskonalone i czas reakcji jest bardzo dobry, co odwdzięcza się niezwykle płynnym obrazem. 

AUTOR: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

PRODUCENT: LG Electronics Polska - www.lge.pl

DYSTRYBUTOR: LG Electronics Polska - www.lge.pl

reklama
galeria
czytaj także:
wydarzenia

LG Electronics Polska „Solutions Partners Meeting 2018”

Przez wiele lat na naszym rodzimym rynku marka LG Electronics była kojarzona głównie z rynkiem konsumenckim. W ubiegłym roku rozpoczęły się działania mające na celu zmianę tego wizerunku i pokazanie klientom z sektora biznesowego, jak wiele interesujących, często unikatowych produktów znajduje się w portfolio firmy. Wszystkie te starania sprawiły, że dzisiaj firma LG jest postrzegana jako jeden z głównych graczy na rynku producentów profesjonalnych rozwiązań do wyświetlania obrazu.  W dniach 14–15 maja firma LG Electronics Polska zorganizowała branżowe spotkanie, w trakcie którego szczegółowo omówiono te zmiany, zaprezentowano plany na najbliższe lata, a przede wszystkim szczegółowo przedstawiono rozwiązania znajdujące się w portfolio producenta. 

TAGI:

LG Electronics Polska
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.