Sportowe studio nowych technologii

Ekrany LED w studiu TV Polsat

UDOSTĘPNIJ:
29-09-2018

Kibice sportowi to jedna z najbardziej wymagających grup, szczególnie ci piłkarscy. Nie dość, że oczekują od swoich zespołów najwyższego poziomu zaangażowania i wyników, to – oglądając zmagania przed telewizorem – spodziewają się najlepszej jakości przekazu, co jest dużym wyzwaniem dla dostawców treści. W tym celu Telewizja Polsat, która pozyskała prawa do transmitowania najważniejszych piłkarskich klubowych rozgrywek w Europie na najbliższe trzy sezony, stworzyła najnowocześniejsze i największe studio sportowe w Europie, oferujące niespotykane dotąd technologie, w tym rozszerzoną rzeczywistość. Aby zagwarantować produkt na najwyższym, światowym poziomie, nawiązującym do rozgrywek ligi angielskiej i włoskiej, zdecydowała się na wykorzystanie w swoim studiu ekranu wizyjnego LED firmy Samsung. 

Telewizja Polsat od lat specjalizuje się w relacjonowaniu wydarzeń sportowych, szczególnie siatkówki i piłki nożnej. Po kilkuletniej przerwie, w 2018 roku firma ponownie nabyła prawa do transmisji najważniejszych piłkarskich klubowych rozgrywek w Europie na najbliższe trzy lata. Popularność piłki nożnej w Polsce, a także ranga wydarzenia zaważyły o budowie zupełnie nowego studia przeznaczonego specjalnie do transmisji rozgrywek futbolowych. Studio miało charakteryzować się niespotykaną dotąd oprawą i bazować na najnowszych dostępnych technologiach, które będą zachwycały widzów przez kilka najbliższych lat.

 

700 m2technologii 
W studiu Polsatu przy ulicy Łubinowej 4A w Warszawie na 700 m2powierzchni zamontowano największą ścianę wizyjną w Europie. Do dyspozycji dziennikarzy, gości i obsługi studia są cztery plany zdjęciowe, w tym specjalne miejsca do omawiania statystyk meczowych, plan z dotykowym ekranem do rozrysowywania i szczegółowej analizy meczowych sytuacji oraz green box, który w sposób wirtualny przenosi prezenterów i dziennikarzy wprost na boisko, obok grających piłkarzy. Obraz realizowany jest za pomocą ośmiu kamer. Scenografię buduje nowoczesne, zarządzane komputerowo, ledowe oświetlenie. Wszystkie treści prezentowane są na ścianie LED o szerokości 24 m, wysokiej na 3,2 m, dostarczonej przez firmę Samsung. „Idea studia opiera się na dwóch filarach. Pierwszy z nich to olbrzymi ekran o rozdzielczości 4 × UHD, który stanowi tło całego studia, drugi polega na zastosowaniu takiej konstrukcji ekranu, która umożliwiałaby wydzielenie przestrzeni pod studio wirtualne z technologią AR. Aby zwiększyć wrażenie głębi i trójwymiarowości, ekran jest lekko zakrzywiony. Wymagania techniczne studia AR wymagały jednak, aby jeden z jego końców był wypłaszczony. Dodanie efektów wirtualnych następuje poprzez przepuszczenie obrazu z kamery przez specjalny program, który umożliwia dodanie efektów AR widocznych finalnie na ekranie domowego telewizora. Również podłoga studia została pomalowana na intensywny, czarny kolor, który pozwala dodawać efekty AR” – mówi Adam Parzonka, Senior Sales Manager w Samsung Electronics Polska. 

 

 

W formacie 4 ×UHD 
Studio zostało zaprojektowane w taki sposób, aby gwarantowało dziennikarzom komfortową pracę. W tym celu zdecydowano się na połączenie technologii wirtualnych z fizycznym ekranem LED. Nieco zbliżony efekt można byłoby uzyskać, stosując technologię w 100% opartą o tzw. green box, ale rodziłoby to problemy związane z dobrą narracją tego, co dzieje się w studiu, a finalny efekt i tak byłby gorszy od tego, który uzyskano po zastosowaniu ekranu wizyjnego. „Ściana LED w studiu Telewizji Polsat Sport składa się z 1728 modułów (288 kabinetów × 6 modułów) modelu IF015H marki Samsung o odległości między pikselami 1,5 mm. Moduły zbudowane są z najwyższej klasy diody, co pozwoliło dostosować temperaturę barw do bardzo wysokich wymagań kamer telewizyjnych. Istotna jest również synchronizacja odświeżania ekranu z częstotliwością sygnału kamer telewizyjnych 50 Hz, co realizowane jest przez funkcje wbudowane w same moduły LED. Tego typu ściana marki Samsung została po raz pierwszy zainstalowana w 2017 roku w Malezji. W Polsce do tej pory nie było tego typu instalacji. Jeśli chodzi o jej rozmiary, to jest to największa ściana wizyjna w Europie” – dodaje Jan Tarnawski, Junior Product Manager w Samsung Electronics Polska

AUTOR: Tomasz Borowski

ZDJĘCIA: Samsung

PRODUCENT: Samsung Display Solutions - displaysolutions.samsung.com

DYSTRYBUTOR: Samsung Polska - www.samsung.com/pl/business/

galeria
ostatnie instalacje

Focusrite w Koncertowym Centrum Edukacji Muzycznej w Warszawie

Stworzenie sieci dystrybucji audio w budynku nie jest zadaniem łatwym. W dużej mierze dlatego, że kluczowe decyzje z nią związane muszą zostać podjęte jeszcze na etapie powstawania projektu architektonicznego czy tzw. dziury w ziemi. Wtedy bardzo trudno jest zidentyfikować wszystkie potrzeby i wymyślić każdy scenariusz wymagający połączenia audio. W dodatku jeszcze niedawno każdy projekt był obarczony koniecznością wyboru jednego, określonego protokołu, mocno ograniczającego możliwości systemu, jego konfigurację czy późniejszą rozbudowę. Uległo to zmianie, gdy na salony wkroczył protokół Dante. Decydując się na niego na etapie budowy, wystarczy zadbać o dobrej jakości osprzęt sieciowy i odpowiednio dużą liczbę gniazdek LAN, aby później nie martwić się konfiguracją czy rozbudową systemu. Warto przyjrzeć się jednej z modelowych instalacji tego typu w Polsce, jaka znajduje się w Koncertowym Centrum Edukacji Muzycznej ZSPM im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Zalety łatwości transmisji bazującej na sieci Dante zostały połączone z najwyższej klasy przetwornikami marki Focusrite, do niedawna znanymi tylko z topowych studiów nagraniowych. 

Stanowisko Kierowania Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej

W zależności od inwestora i przede wszystkim od przestrzeni, w której ma pracować system AV, różne jego cechy zaczynają odgrywać kluczową rolę. W przypadku rynku rezydencyjnego na pewno będzie to wygląd urządzeń, w biurze – zapisy korporacyjne, w terminalu lotniczym – dostępność, a w restauracji – możliwość jak najlepszego ukrycia źródeł dźwięku czy okablowania prowadzącego do monitorów i projektorów. Są jednak takie instalacje, w których kluczowy jest jeden czynnik: niezawodność. Jedną z nich jest uruchomione niedawno Stanowisko Kierowania Komendy Głównej Państwowe Straży Pożarnej w Warszawie, gdzie firma ISAV Zintegrowane Systemy Audiowizualne stworzyła nowoczesny control room umożliwiający codzienne monitorowanie sytuacji w kraju, ale także przeprowadzanie wideokonferencji i spotkań. 

Apart Hotel 12

Aby móc odpowiedzieć na różne wymagania klientów, inwestorzy hotelowi prześcigają się w zapewnieniu swoim klientom coraz ciekawszej oferty. Dla wielu klientów wielki moloch z basenami, spa i kasynem przestał być atrakcyjny. Nie chcą przebywać w miejscu, gdzie hotelowy gość jest tylko numerem odpowiadającym numerowi rezerwacji i pokoju. Ich zainteresowanie zwróciło się w stronę niewielkich hoteli butikowych, gdzie możemy faktycznie poczuć się gościem w niemal domowym otoczeniu, z dala od zgiełku tłumu współmieszkańców. Jednym z takich hoteli jest otwarty niedawno Apart Hotel 12 w Rzeszowie, gdzie nietuzinkowa architektura została połączona z niezwykłą funkcjonalnością, świetnym wyposażeniem technicznym i doskonałym dźwiękiem. Zapewniają go rozwiązania marki Apart Audio oraz intuicyjny system sterowania bazujący na produktach marki Crestron, którego zaprojektowaniem i instalacją zajęła się firma VEGACOM SA. 

TAGI:

Samsung Display Solutions
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.