Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu

UDOSTĘPNIJ:
30-11-2017

Opole jest miastem znanym przynajmniej z kilku charakterystycznych symboli, jednak z całą pewnością najpopularniejszym z nich, bijącym w rankingach popularności wszystkie inne, jest zorganizowany w tym roku po raz 54. Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu. To dzięki tej imprezie ponad pół wieku temu stolica województwa opolskiego stała się prawdziwą stolicą polskiej piosenki.
W sierpniu 2016 w Opolu swoją działalność zainaugurowała instytucja prezentująca historię polskiej piosenki od lat dwudziestych do czasów najnowszych oraz dorobek najważniejszych artystów polskiej sceny muzycznej – Muzeum Polskiej Piosenki. Jego wystawę wypełnia ogromna liczba bardzo symbolicznych dla polskiej piosenki rekwizytów i pamiątek, związanych zarówno z największymi przebojami, jak i opolskim festiwalem. Pod jednym dachem zgromadzono tutaj zarówno historyczne artefakty, jak i przygotowane specjalnie dla tego miejsca atrakcyjne dla widza materiały audio i wideo oraz aplikacje interaktywne zamknięte w atrakcyjnej architekturze. 

Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu funkcjonuje jako samorządowa instytucja kultury miasta Opole od 2007 roku. Od momentu powstania główna działalność muzeum polega na gromadzeniu, katalogowaniu, konserwowaniu i udostępnianiu widzom zbiorów związanych z polską piosenką. Przez prawie dziesięć lat goście muzeum, nieposiadającego jeszcze swojej stałej siedziby, mogli spotkać się z eksponatami w trakcie prezentowanych wystaw czasowych. 27 sierpnia 2016 roku instytucja zaczęła pisać swoją historię w nowej siedzibie o powierzchni ponad 1700 m2, znajdującej się w jednym z najbardziej symbolicznych dla polskiej piosenki miejsc, a więc dokładnie pod widownią Amfiteatru Tysiąclecia w Opolu.

Koncepcję ekspozycji stałej muzeum wyłoniono w konkursie ogłoszonym przez instytucję. Jego laureatem została Pracownia Projektowo-Dekoratorska Danuty Słomczyńskiej, której koncepcja została wybrana do realizacji w obiekcie. Wśród najważniejszych cech, które zdecydowały o zwycięstwie projektu, jury wskazało przejrzysty sposób prezentacji informacji i historii, obecność rozwiązań technicznych aktywizujących i animujących zwiedzających, nowoczesne formy prezentacji eksponatów, możliwość modyfikacji wystawy w przyszłości, a także charakter ekspozycji, który jest w stanie zainteresować zarówno specjalistów, jak i zwiedzających, którzy dopiero chcą poznać dzieje polskiej piosenki. Co ważne i bardzo rzadkie, muzeum promuje nie tylko najbardziej znane postaci znane z ekranów telewizorów, ale także twórców piosenek, a więc kompozytorów i autorów tekstów, którzy chociaż mniej nośni medialnie, to przecież zasługują na uznanie jako twórcy najbardziej znanych utworów.

 

 

Zgodnie z projektem Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu jest miejscem o bardzo multimedialnym charakterze, wyposażonym w bardzo zróżnicowane rozwiązania służące wyświetlaniu obrazu. Generalny wykonawca wystawy stałej, firma Dekobau z Lubina, powierzyła zadanie uzbrojenia obiektu w rozwiązania multimedialne firmie Signum Project. Wkroczyła ona w realizację projektu na etapie, gdy w obiekcie (w którym wcześniej prezentowano tylko wystawy czasowe) były tylko gołe ściany.
Jeszcze przed pojawieniem się integratora stworzono projekt całej instalacji, który stał się wiążącą koncepcją wraz z wyspecyfikowanymi w projekcie poszczególnymi stanowiskami. Najważniejszym wyzwaniem dla Signum Project było to, aby poszczególne pomysły architektów zostały „ubrane” w multimedia, a cała przestrzeń wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu AV. 
 

Najwięcej ekranów dotykowych dostarczonych do obiektu pracuje w "Muzycznej fali" – i jest to aż trzydzieści sześć monitorów Iiyama TF4237MSC o przekątnej 42 cali, zainstalowanych na specjalnie przygotowanych na potrzeby tego projektu uchwytach mocowanych do podłogi. Za odtwarzanie treści multimedialnych na tych ekranach odpowiedzialnych jest trzydzieści siedem komputerów typu mini PC, znajdujących się bezpośrednio przy monitorach.

 

W „Muzycznej fali” znalazło się także miejsce dla bardzo szczególnych monitorów. To soczewki typu rybie oko, za którymi zainstalowano dwudziestodwucalowe ekrany Iiyama Prolite B2282HD-B1, na których wyświetlane są filmy o historii festiwalu z okresów, gdy nie żył on swoim własnym życiem, np. w trakcie II wojny światowej. 

 

 

 

Największy eksponat znajdujący się w Muzeum, a więc wykonana z płyty GK „Muzyczna fala” z monitorami wielkoformatowymi Iiyama, łączy w umiejętny sposób trzy techniki prezentowania treści. Po pierwsze – są to specjalnie przygotowane na potrzeby wystawy treści prezentowane na ekranach, po drugie – scenografia wypełniająca całą falę oraz trzecie medium w postaci mappingu wyświetlanego z pomocą projektorów. Wszystkie te elementy wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Projekcja mappingowa odtwarzana w formie setów ma szczególne zadanie, którym jest ożywienie stałej grafiki znajdującej się na mającej ponad 20 metrów fali. Materiały prezentowane za pomocą projektorów przygotowano w taki sposób, aby nie były wyświetlany na ekranach znajdujących się w ścianie, ale otaczały je i dopełniały. Ze względu na wielkość projekcji, do jej wyświecenia wykorzystano sześć projektorów laserowych NEC PX803UL o mocy 8000 ANSI lumenów. Obraz jest do nich dostarczany z komputera – stacji graficznej, za pomocą połączeń display port. Całą projekcją zarządza oprogramowanie TouchDesigner firmy Derivative.

Projekcja w muzeum jest odtwarzana w formie kilkunastominutowych bloków, animacji, materiałów i grafik, po czym jest wyłączana. Włączaniem i wyłączaniem projektorów, zgodnie z harmonogramem godzin otwarcia muzeum, steruje system SOM zarządzający całym muzeum, natomiast komunikacja z projektorami jest realizowana za pomocą LAN.

Pomiędzy ścianami, które tworzy „Muzyczna fala”, w centralnym punkcie muzeum zostały zlokalizowane wyspy. Znajduje się na nich po dziesięć eksponatów przypominających swoim wyglądem kwiaty. Są to tak naprawdę specjalnie na potrzeby wystawy produkowane komputery typu all in one z ekranami dotykowymi o przekątnej 13,3 cala oraz elektroniką zamkniętą w łodygach tych „kwiatów”.

Na każdym z ekranów jest wyświetlana taka sama oś czasu, jaka jest prezentowana na „Muzycznej fali”. Stworzenie tego rozwiązania było dla integratora nie lada wyzwaniem – zarówno z punktu widzenia sprzętu, jak i oprogramowania. Pierwotnie miały być tutaj zainstalowane tablety, jednak pojawiły się dwa problemy. Po pierwsze, pojawił się problem z zabezpieczeniem zasilania w tabletach, po drugie, tablety nie pozwalały na skuteczne i efektywne sterowanie nimi z poziomu aplikacji zarządzającej wystawą SOM. Dlatego też zdecydowano się stworzyć zintegrowane rozwiązania łączące ekran dotykowy (z technologią multitouch) oraz zamknięte w łodydze sterowanie w postaci skonfigurowanego na potrzeby muzeum niewielkiego komputera typu mini PC.

AUTOR: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

PRODUCENT: NEC Display Solutions - www.nec-display-solutions.com

DYSTRYBUTOR: NEC Display Solutions Polska - www.nec-display-solutions.pl

reklama
galeria
ostatnie instalacje

SMS/EVOKO

W obszarze biznesowych rozwiązań AV ostatnie dwie dekady to czas przełomowych zmian. Klasyczne telefony zostały zastąpione systemami telekonferencyjnymi, papierowe flipcharty – tablicami multimedialnymi, a ściany pełne przełączników do sterowania poszczególnymi elementami wyposażenia – tabletami. Kolejny akt to zmiana sposobu rezerwacji sal w korporacjach. Nie trzeba już pukać, by sprawdzić, czy dana sala konferencyjna jest zajęta, ani konsultować się z portierem, aby dokonać rezerwacji na spotkanie. Wystarczy tylko dotknąć znajdującego się przed salą ekranu wraz z systemem rezerwacji, aby uzyskać komplet informacji. Jedną z firm produkujących wysokiej jakości rozwiązania dla biznesu, cieszące się olbrzymią popularnością, są marki SMS/EVOKO należące do szwedzkiej grupy Draper. 

Miksery Roland w Międzynarodowych Targach Poznańskich

Dzisiaj w kompleksie targowym nie wystarczy umożliwienie podwieszenia dużej liczby sprzętu, zamontowanie wygodnych bram wjazdowych czy rozmieszczenie odpowiedniej liczby punktów zasilania. Przestrzeń ekspozycyjna musi być bardzo elastyczna pod względem funkcjonalnym i wyposażona w rozwiązania z departamentu audio i wideo, które będą wstanie odpowiedzieć na szerokie wymagania różnych klientów. Doskonałym tego przykładem są Międzynarodowe Targi Poznańskie, jeden z największych i najprężniej działających kompleksów w Europie, gdzie pracuje zestaw mikserów wideo firmy Roland. Urządzenia te gwarantują zaawansowaną dystrybucję i obróbkę sygnałów wideo oraz realizację live nawet najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć, realizację konferencji wideo z prelegentami znajdującymi się po drugiej stronie globu, a nawet rejestrację sygnałów i ich streaming do sieci. 

Hala sportowa KS Cracovia

Większości kibiców w Polsce marka Cracovia kojarzy się z piłką nożną i hokejem na lodzie. Wynika to z całą pewnością ze świetnej rozpoznawalności drużyn MKS Cracovia i sukcesów zawodników właśnie w tych dyscyplinach. Nie należy jednak zapominać, że cały czas w stolicy Małopolski działa stowarzyszenie Klub „KS Cracovia 1906”, które skupia aż dwanaście sekcji sportowych, takich jak piłka ręczna kobiet, koszykówka mężczyzn, tenis stołowy czy sekcja lekkoatletyczna. O tym, jak duże znaczenie w historii polskiego sportu odegrało wiele z tych drużyn, może świadczyć fakt, że w przeszłości to właśnie szczypiornistki KS Cracovia zdobywały aż dwunastokrotnie mistrzostwo i piętnastokrotnie wicemistrzostwo w tej dyscyplinie! Klub prowadzi również kilka sekcji, dzięki którym swoje pasje mogą realizować osoby niepełnosprawne.  Aby można było odpowiedzieć na wymagania każdej z sekcji, w maju tego roku swoją działalność zainaugurowała jedna z najnowocześniejszych hal sportowych w Polsce, o funkcjonalności wykraczającej daleko poza sport. 

TAGI:

NEC Display Solutions
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.