HistoryLand

UDOSTĘPNIJ:
28-03-2018

Klocki LEGO w takiej formie, jaką znamy dzisiaj, są od 1947 roku głównym budulcem kilku pokoleń młodych architektów, inżynierów, konstruktorów pojazdów, statków kosmicznych i maszyn. To również jedna z ulubionych zabawek wielu ojców, składających potajemnie własne projekty z klocków swoich dzieci. Wielu dorosłych kupuje sobie własne zestawy i w wolnym czasie relaksuje się przy ich składaniu. Nie dziwi zatem, że na przestrzeni lat powstało wiele filmów z bohaterami LEGO, gier komputerowych, a także poważnych budowli. Oczywiście największymi z nich są parki rozrywki Legoland znajdujące się w ojczyźnie LEGO – Dani, a także w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Kalifornii. Od końca września 2017 roku również w Polsce mamy niezwykłą przestrzeń, w której zebrane zostały budowle wykonane z LEGO. Jest nią interaktywne centrum Historyland mieszczące się w starym budynku Dworca Głównego w Krakowie, gdzie za pomocą klocków, projekcji i multimediów zostały opowiedziane najważniejsze dzieje historyczne Polski. 

W ostatnich latach wiele budynków znajdujących się w różnych częściach Polski otrzymuje zupełnie nowe życie i funkcje. Jednym z takich przykładów jest dawny budynek Dworca Głównego PKP w Krakowie. Nieco ponad rok temu na łamach naszego magazynu opisywaliśmy prezentowaną tam wystawę Van Gogh Alive, a z końcem września ubiegłego roku zagościł kolejny niezwykły projekt, tym razem skupiający się nie tylko na multimediach, ale także na absolutnie wyjątkowych budowlach stworzonych w oparciu o uwielbiane przez wszystkich klocki LEGO. Pomysł stworzenia takiej przestrzeni narodził się trzy lata temu w głowach trójki przyjaciół: Marcina Pietruchy oraz Krzysztofa i Marcina Tobolskich, którzy postanowili opowiedzieć za pomocą klocków LEGO historię Polski. Stworzyli przestrzeń, w której dzieci, młodzież, dorośli, a także zagraniczni turyści będą mogli poznać historię naszego kraju w sposób znacznie bardziej atrakcyjny niż na wykładach czy prezentacjach w postaci wyświetlanych slajdów. Oczywiście nie było mowy, aby odtworzyć wszystkie zdarzenia, postaci i miejsca związane z ponadtysiącletnią historią państwa. Zdecydowano się na najważniejsze wydarzenia i budynki odpowiadające kilku głównym epokom. Pierwszą makietą stworzoną na potrzeby ekspozycji były krakowskie Sukiennice. W centrum uwagi konstruktorów znalazły się także takie miejsca i związane z nimi budowle i historia, jak osada w Biskupinie, Jasna Góra, Monte Cassino, Westerplatte czy Stocznia Gdańska. Obecnie w Historyland jest dziesięć makiet, ale – jak zapewniają twórcy – wkrótce dołączą kolejne. Na etapie budowania poszczególnych makiet podjęto decyzję, że całe centrum będzie zlokalizowane w Krakowie. Zdecydował o tym przede wszystkim fakt, że – jak pokazują dane – jest to najchętniej odwiedzane przez turystów historycznych miasto w Polsce. Decyzja o tym, że ekspozycja znajdzie się w budynku Dawnego Dworca Głównego PKP w Krakowie zapadła ze względu na dostępną tutaj przestrzeń, bowiem wszystkie makiety wymagały powierzchni ponad 2200 m2

 

 

O wyjątkowości całego projektu świadczy również fakt, że żaden z klocków nie jest tutaj sklejony – wszystkie są dopasowane do siebie w oparciu o oryginalny system łączenia LEGO. W konstrukcjach w umiejętny sposób połączono klocki, jakimi bawią się najmłodsi, z elementami znanymi z profesjonalnego świata twórców makiet. Przykładowo wykonane z klocków katedrę na Wawelu czy kościół Mariacki otacza prawdziwy kamienny, miniaturowy bruk, zaś rycerze z Bitwy pod Grunwaldem stoją na znanej z makiet kolejowych czy batalistycznych syntetycznej trawie. Jak przyznali twórcy ekspozycji, tego rodzaju makiety zazwyczaj dzielą się na dwa rodzaje: takie, gdzie wszystko jest wykonane z klocków LEGO (nie tylko budynki czy postacie, ale także trawa, rzeki, jeziora, asfalt, chodniki), oraz takie, gdzie łączy się klocki z materiałami, którymi posługują się twórcy makiet. W tym wypadku zdecydowano się na drugie rozwiązanie, które przyniosło świetne rezultaty, ponieważ całe otoczenie budowli wygląda niezwykle naturalnie, szczególnie w połączeniu z ożywiającą je projekcją. Wykonawcami wszelkiej zieleni oraz otoczenia makiet byli Bartek i Maciej Radke. Budowle mają własne oświetlenie, zrealizowane za pomocą miniaturowych opraw LED, a także diod LED wbudowanych bezpośrednio w klocki, pełniących funkcję imitacji lampionów na statkach, latarń na Sukiennicach czy oświetlenia pomieszczeń kościoła Mariackiego. Wykonaniem elektromechaniki poruszającej niektórymi elementami oraz iluminacji makiet zajął się Tomasz Kryszak. 

 

 

Lasery w ilości hurtowej
Decyzja o tym, że cała wystawa będzie miała charakter multimedialny, narodziła się w oparciu o makietę Sukiennic. Twórcy ekspozycji chcieli przedstawić za pomocą mappingu to, jak zmieniał się ten zabytek, a także najważniejsze wydarzenia związane z tą budowlą, jak pożar w 1555 roku. Na tej kanwie zdecydowano się uatrakcyjnić wszystkie makiety za pomocą projekcji. Do stworzenia instalacji multimedialnych dla każdej z makiet zostało zaproszonych w sumie sześć firm: ArtFM, Clockwork, Precyzja, Alchemiq Studio, Summer Agency i Melt. Największą spośród wszystkich ekspozycji znajdujących się w Historyland jest makieta Bitwy pod Grunwaldem. Jej twórcy od początku wiedzieli, że będzie ona wyposażona w wiele multimedialnych rozwiązań. Ich realizacją zajęły się firmy Melt oraz Visualsupport. Jak powiedział nam szef firmy – Michał Płócienniak, przed przygotowaniem projektu jeszcze raz przeanalizował on wszystkie dostępne na rynku rozwiązania i ponownie okazało się, że najlepszym rozwiązaniem dla tej instalacji będą projektory marki Sony. Do stworzenia projekcji na tej makiecie zastosowano trzynaście projektorów VPL-FHZ57 oraz pięć VPL-FHZ60. Wyświetlają one zarówno projekcję 360° otaczającą całą makietę, jak i projekcje mappingowe na poszczególnych jej elementach. Wśród kluczowych parametrów, które musiały zapewniać urządzenia, znalazły się: zmotoryzowany lens shift, co było niezwykle ważne przy tworzeniu panoramy otaczającej makietę i pozwoliło idealne spasować obraz bez konieczności zmieniania pozycji samego projektora, wbudowany warping, blending, możliwość pracy projektorów pod dowolnym kątem, zarządzanie sieciowe, możliwość instalacji obiektywów krótkiego rzutu, długa żywotność oraz zintegrowany odbiornik HDBaseT, co znacząco ułatwiło konfigurację, biorąc pod uwagę, że ze względu na rozbudowanie instalacji konieczne okazała się transmisja sygnałów w oparciu o skrętkę. 

 

 

Dwa nagie miecze i cztery media serwery
Oprócz konieczności przygotowania na potrzeby makiety Bitwy pod Grunwaldem skomplikowanego zestawu projektorów, nie lada wyzwaniem była konfiguracja systemu media serwerów umożliwiających wyświetlanie treści. W tym celu specjaliści z firmy Visualsupport skonfigurowali system działający pod kontrolą oprogramowania Dataton WATCHOUT w oparciu o cztery maszyny. Ich liczbę udało się zredukować dzięki zastosowaniu kart graficznych AMD FirePro z sześcioma wyjściami Mini DisplayPort każda. Sygnał z nich był zamieniany do postaci HDMI i dalej przesyłany za pomocą transmiterów HDMI-HDBaseT marki Kramer. Pliki wideo z wymaganymi tu materiałami odznaczają się ogromnymi rozmiarami, co musiało mieć odzwierciedlenie w dyskach zainstalowanych w komputerach, z których są odtwarzane. Zastosowano tutaj dyski na złączach M.2. a więc takie, które są bezpośrednio wpinane w szynę płyty głównej, a nie poprzez dodatkowy interfejs, SATA i kabel połączeniowy. Dzięki temu transmisja odznacza się znacznie większą prędkością niż w przypadku zastosowania konkurencyjnych rozwiązań. 

 

 

Dźwięki bitew
Twórcy poszczególnych ekspozycji przyłożyli dużą wagę do dźwięku towarzyszącego multimedialnym projekcjom. Ma to kluczowe znaczenie w miejscach, gdzie dźwięk musiał podążać za odgłosami wody, dźwiękami spadających bomb, wybuchów czy walki na miecze. Aby każdej makiecie mógł towarzyszyć realistyczny dźwięk, twórcy poszczególnych ekspozycji zastosowali rozwiązania głośnikowe z oferty firmy JBL: koaksjalne głośniki sufitowe o średnicy 4 cali Control 14C/T, niewielkie dwudrożne kolumny Control 23-1 bazujące na głośniku LF o średnicy 3 cali oraz półcalowym driverze wysokotonowym, a także atrakcyjne, przypominające swoim wyglądem walec kolumny Control 67P/T, w których pracuje niskotonowy głośnik o średnicy 6,5 cala oraz jednocalowy driver wysokotonowy. Zestawy te odznaczają się szerokim kątem pokrycia o kształcie stożka wynoszącym 120 stopni. Za przetwarzanie niskich częstotliwości odpowiedzialne są trzy subwoofery JBL Control SB2210. Wszystkie głośniki pracujące w obiekcie są zasilane za pomocą armii wzmacniaczy Crown: Xti 1002, Xti 2002, CSA2120, CSA1120, CSA140 oraz CSA240. Zastosowano także mikser ze wzmacniaczem mocy CSMA 2120. Ciekawostką jest system nagłośnieniowy zainstalowany na ekspozycji poświęconej Bitwie pod Grunwaldem. Obejmuje on system wielokanałowy 7.1, który w szczególny sposób pozwala się przenieść gościom Historylandu w sam środek walki. Do jego wykonania posłużyło osiem głośników JBL Control 23-1, zasilanych za pomocą ośmiokanałowej końcówki mocy Crown DCi 8I600. Całą instalacją zarządza tu procesor sygnałowy BSS Soundweb London BLU-100. 

AUTOR: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

PRODUCENT: Dataton - www.dataton.com

DYSTRYBUTOR: Dataton - www.dataton.com

reklama
galeria
ostatnie instalacje

SMS/EVOKO

W obszarze biznesowych rozwiązań AV ostatnie dwie dekady to czas przełomowych zmian. Klasyczne telefony zostały zastąpione systemami telekonferencyjnymi, papierowe flipcharty – tablicami multimedialnymi, a ściany pełne przełączników do sterowania poszczególnymi elementami wyposażenia – tabletami. Kolejny akt to zmiana sposobu rezerwacji sal w korporacjach. Nie trzeba już pukać, by sprawdzić, czy dana sala konferencyjna jest zajęta, ani konsultować się z portierem, aby dokonać rezerwacji na spotkanie. Wystarczy tylko dotknąć znajdującego się przed salą ekranu wraz z systemem rezerwacji, aby uzyskać komplet informacji. Jedną z firm produkujących wysokiej jakości rozwiązania dla biznesu, cieszące się olbrzymią popularnością, są marki SMS/EVOKO należące do szwedzkiej grupy Draper. 

Miksery Roland w Międzynarodowych Targach Poznańskich

Dzisiaj w kompleksie targowym nie wystarczy umożliwienie podwieszenia dużej liczby sprzętu, zamontowanie wygodnych bram wjazdowych czy rozmieszczenie odpowiedniej liczby punktów zasilania. Przestrzeń ekspozycyjna musi być bardzo elastyczna pod względem funkcjonalnym i wyposażona w rozwiązania z departamentu audio i wideo, które będą wstanie odpowiedzieć na szerokie wymagania różnych klientów. Doskonałym tego przykładem są Międzynarodowe Targi Poznańskie, jeden z największych i najprężniej działających kompleksów w Europie, gdzie pracuje zestaw mikserów wideo firmy Roland. Urządzenia te gwarantują zaawansowaną dystrybucję i obróbkę sygnałów wideo oraz realizację live nawet najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć, realizację konferencji wideo z prelegentami znajdującymi się po drugiej stronie globu, a nawet rejestrację sygnałów i ich streaming do sieci. 

Hala sportowa KS Cracovia

Większości kibiców w Polsce marka Cracovia kojarzy się z piłką nożną i hokejem na lodzie. Wynika to z całą pewnością ze świetnej rozpoznawalności drużyn MKS Cracovia i sukcesów zawodników właśnie w tych dyscyplinach. Nie należy jednak zapominać, że cały czas w stolicy Małopolski działa stowarzyszenie Klub „KS Cracovia 1906”, które skupia aż dwanaście sekcji sportowych, takich jak piłka ręczna kobiet, koszykówka mężczyzn, tenis stołowy czy sekcja lekkoatletyczna. O tym, jak duże znaczenie w historii polskiego sportu odegrało wiele z tych drużyn, może świadczyć fakt, że w przeszłości to właśnie szczypiornistki KS Cracovia zdobywały aż dwunastokrotnie mistrzostwo i piętnastokrotnie wicemistrzostwo w tej dyscyplinie! Klub prowadzi również kilka sekcji, dzięki którym swoje pasje mogą realizować osoby niepełnosprawne.  Aby można było odpowiedzieć na wymagania każdej z sekcji, w maju tego roku swoją działalność zainaugurowała jedna z najnowocześniejszych hal sportowych w Polsce, o funkcjonalności wykraczającej daleko poza sport. 

TAGI:

Dataton
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.