Giudizio Universale

Renesansowe freski w multimedialnej odsłonie

UDOSTĘPNIJ:
31-07-2018

Może jest jeszcze zbyt wcześnie, żeby mówić o turystyce multimedialnej, ale z całą pewnością to właśnie wielkie widowiska multimedialne są jednym z powodów, dla których wielu turystów podróżuje do Las Vegas czy do największych parków rozrywki. Zazwyczaj są to projekty, które mają bawić i cieszyć oko, zamiast przesadnie angażować czy wywoływać u widzów głębszą refleksję. W zupełnie inny sposób do multimedialnego widowiska podeszli twórcy „Giudizio Universale” – pierwszej tego rodzaju instalacji stałej we Włoszech, która oficjalnie rozpoczęła działalność w marcu tego roku. Stworzyli oni wyjątkowe widowisko, prezentujące w zupełnie nowej odsłonie Kaplicę Sykstyńską i dzieło życia Michała Anioła „Sąd Ostateczny”, ukazane za pomocą najnowszej technologii, muzyki, dźwięku i gry aktorskiej, w dodatku zlokalizowane w najlepszym miejscu, jakie można sobie wyobrazić, a więc w odwiedzanym co roku przez dwadzieścia milionów turystów Rzymie. 20 czerwca jako jedyna redakcja z Polski mieliśmy przyjemność gościć w Wiecznym Mieście na specjalnej konferencji prasowej, w trakcie której poznaliśmy kulisy powstawania projektu i wykorzystane w nim środki techniczne. 

Chyba trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce na instalację „Giudizio Universale. Sąd Ostateczny, Michał Anioł i Tajemnice Kaplicy Sykstyńskiej” niż Auditorium della Conciliazione. Znajduje się ono przy głównym trakcie prowadzącym na Plac św. Piotra, a więc w bezpośrednim sąsiedztwie Muzeów Watykańskich. To właśnie jednemu z najsłynniejszych ich zabytków został poświęcony opisywany projekt. 

„Giudizio Universale” to po włosku „Sąd Ostateczny”, który stał się inspiracją do namalowania przez Michała Anioła ogromnego fresku znajdującego się na ścianie ołtarzowej Kaplicy Sykstyńskiej. I to właśnie to dzieło stało się centralną osią uruchomionej na początku tego roku w Rzymie instalacji. Sześćdziesięciominutowe widowisko zostało podzielone na cztery części, których wspólnym mianownikiem jest przestrzeń Kaplicy Sykstyńskiej. Poruszają one bardzo różne aspekty związane z jej historią i powiązanymi z nią postaciami historycznymi. Pierwsza z nich została poświęcona życiu i twórczości Michała Anioła – nie tylko jako malarza i rzeźbiarza, ale także poety. W drugiej części twórcy przedstawili najsłynniejsze sceny biblijne, które zobaczymy na freskach w Kaplicy Sykstyńskiej, jak stworzenie świata, potop czy wygnanie z raju. Trzeci akt jest poświęcony konklawe i temu, jak ważną rolę odgrywa w nim właśnie Kaplica Sykstyńska. Natomiast ostatnia, czwarta część została w całości poświęcona jednemu z najbardziej spektakularnych fresków na świecie, przedstawiającemu sceny z biblijnego sądu ostatecznego. Prezentowane tutaj widowisko nie jest tylko poświęcony sztuce, malarstwu i rzeźbie. Przez ich pryzmat twórcy postanowili opowiedzieć historię i rozwój Rzymu na przestrzeni lat. W tym celu stworzono wirtualny lot nad piętnastowiecznym miastem, w trakcie którego możemy zobaczyć najsłynniejsze renesansowe budowle w trakcie ich powstawania. Wszystkie te elementy zostały przedstawione w nowatorski i unikatowy sposób, dzięki któremu za pomocą najnowocześniejszych środków technicznych udało się ożywić najsłynniejsze dzieła i opowiedzieć o ich powstawaniu w angażujący widza sposób. 

 

 

Cały projekt został zrealizowany przez nową firmę na rynku widowisk multimedialnych – Artainment World Wide Shows. W samej nazwie marki kryje się nowe podejście do organizacji tego rodzaju widowisk. Założyciele firmy postanowili połączyć w ramach jednego przedsięwzięcia Art (sztukę) i Entertainment (rozrywkę), tworząc nowy rodzaj widowiska. „Giudizio Universale” nie jest typową instalacją muzealną, ale widowiskiem łączącym kino, teatr, muzykę, dźwięk przestrzenny i technologie immersyjne. Co ważne, wszystkie materiały wykorzystywane w trakcie widowiska zostały przygotowane we współpracy i pod nadzorem Muzeów Watykańskich, dzięki czemu widzowie mają pewność, że patrzą na wszystko to, co faktycznie znajduje się w Kaplicy Sykstyńskiej, zaś sam efekt jest bardzo realistyczny. Stałe instalacje multimedialne nie są niczym nowym. Już od wielu lat wiele tego rodzaju przedsięwzięć funkcjonuje w różnych miastach na całym świecie. Wśród tych najsłynniejszych można wskazać chociażby londyński West End, nowojorski Broadway czy paryskie kabarety, jednak we Włoszech nie było wcześniej tego rodzaju instalacji. O tym, że to właśnie w tym mieście powstanie całe przedsięwzięcie, zdecydował fakt, że każdego roku stolicę Włoch odwiedza ponad dwadzieścia milionów turystów, a stałymi punktami na trasie ich podróży po Rzymie są m.in. Muzea Watykańskie, Bazylika św. Piotra czy właśnie Kaplica Sykstyńska. Głównymi celami przyświecającymi powstaniu „Giudizio Universale” było stworzenie pierwszej na terenie Włoch stałej instalacji multimedialnej, ale także uatrakcyjnienie oferty dla turystów przybywających do Rzymu, stworzenie nowej formy rozrywki i spędzania czasu wolnego dla społeczności lokalnej oraz przygotowanie atrakcyjnej formy edukacji dla miejscowych szkół. Został nawet dla nich stworzony specjalny projekt edukacyjny, w którym w przeciągu zaledwie dwóch miesięcy instalację zobaczyło dwadzieścia tysięcy dzieci i młodzieży z rzymskich szkół. 

 

 

Gwarancją sukcesu projektu, jeszcze na etapie powstawania, było zaproszenie do jego realizacji wielki nazwisk i potężnych partnerów technologicznych. Twórcą całego widowiska jest Marco Balich, dyrektor artystyczny i producent m.in. ceremonii otwarcia i zamknięcia igrzysk olimpijskich w Turynie w 2006 roku, w Rio de Janeiro w 2016, a także otwarcia stadionu Juventusu w Turynie, obchodów dwustolecia powstania Meksyku czy otwarcia i zamknięcia Euro 2012. Do współpracy został zaproszony również Sting, który stworzył nową wersję słynnego hymnu z przełomu XII i XII wieku „Dies irae (Dzień gniewu)” i którą słyszymy w finale widowiska „Giudizio Universale”. 

W zakresie sprzętu producenci zaprosili do współpracy firmy Panasonic, Osram i Bose, które zapewniły pełne wsparcie na etapie projektu, uruchomienia instalacji oraz dostarczyły najnowsze rozwiązania znajdujące się w ich magazynach, zaś transformacja Auditorium della Conciliazione w Kaplicę Sykstyńską rozpoczęła się w styczniu i trwała aż dwa miesiące. 

 

Multimedialne freski 

 

Cała instalacja została podzielona na pięć części. Obraz na bocznych ścianach audytorium wyświetla osiem projektorów PT-RZ31K o jasności 31 000 lumenów, która w przełożeniu na wielkość projekcji pozwoliła uzyskać jasność na poziomie 400 lumenów/m2. Na sufit rzutuje zestaw sześciu projektorów o mocy 20 000 lumenów PT-RZ21K i dwóch PT-RZ31K o mocy 31 000 lumenów, które zostały umieszczone pionowo w specjalnie przygotowanych wnękach znajdujących się na widowni. Obraz na proscenium oraz na specjalnej siatce projekcyjnej, opuszczanej na froncie sceny, jest wyświetlany za pomocą kolejnych czterech projektorów PT-RZ31K. 

 

 

Widowisko otwiera scena, w której Michał Anioł zamienia wielką bryłę kamienia w jedną ze swoich najsłynniejszych rzeźb – pięciometrowego Dawida. Aby odtworzyć ten proces, zastosowano mapping 3D wyświetlany na fizycznych elementach scenografii przemieszczających się na scenie. Do jego realizacji zastosowano dwa projektory PT-RZ12K o jasności 12 000 lumenów, zainstalowane w tylnej części audytorium i wyposażone w obiektywy o długich ogniskowych. Nad sceną zainstalowano cztery projektory PT-RZ21K z obiektywami ultrakrótkiego rzutu ET-D75LE95 (0.36:1 WUXGA), za pomocą których wyświetlano obraz bezpośrednio na scenie.

 

 

 

Światło na freski

Projektanci instalacji „Giudizio Universale” nie ograniczyli się jednak tylko do projekcji i bardzo ważnym elementem całego show stały się również oprawy oświetleniowe. Partnerem, który przyjął zaproszenie do realizacji rozwiązań z tego departamentu, została bardzo dobrze znana i znajdująca się na rynku od ponad stu lat firma Osram. Firma ma swoje oddziały w stu krajach na całym świecie, gdzie zatrudnia ponad dwadzieścia sześć tysięcy pracowników. 

Producent ma w swojej ofercie bardzo zaawansowane rozwiązania techniczne dla różnych grup odbiorców. Podobnie jak wielu innych największych graczy na rynku, Osram jest bardzo aktywny na rynku motoryzacyjnym. Wciąż bardzo istotną gałęzią działalności są rozwiązania oświetleniowe generalnego przeznaczenia. Mowa tutaj zarówno o żarówkach dla klientów prywatnych, lampach ulicznych, jak i zaawansowanych systemach sterowania czy wysoko wyspecjalizowanych źródłach światła dla przemysłu. Ciekawostką, znajdującą się od niedawna w ofercie producenta, mogą być na przykład diody LED emitujące promieniowanie podczerwone, umożliwiające sprawdzanie świeżości produktów spożywczych. Od kilku lat Osram przykłada również dużą uwagę do produktów przeznaczonych na rynek rozrywkowy. Są one wytwarzane pod dwiema markami Clay Paky oraz ADB i zarówno jedne, jak i drugie rozwiązania zostały wykorzystane w opisywanej instalacji.

 

 

Autorami projektu oświetlenia jest dwóch lighting designerów specjalizujących się w widowiskach muzycznych, operowych i teatralnych realizowanych na największych scenach świata – Bruno Poet i Rob Halliday. Stworzyli oni system wspierający projekcje i aktorów występujących zarówno na scenie, jak i w przestrzeni publiczności. Jako oświetlenie frontowe zastosowano oprawy Scenius Unico oraz konwencjonalne lampy profilowe ADB Warp. Na scenie zainstalowano urządzenia Clay Paky K-Eye K10 HCR LED, a także zestaw Clay Paky Shar-BAR, tworzących wrażenie ściany światła oraz wspierających kolorami projekcję np. w scenie biblijnego potopu. Dodatkowo na scenie pracowały również cztery oprawy Scenius Unico, zainstalowane w podłodze sceny, z możliwością ich przenoszenia w różne miejsca, zależności od sceny. 

 

 

 

Kaplica pełna dźwięku

Na potrzeby projektu „Giudizio Universale” został zainstalowany wielokanałowy system dźwiękowy znanej na całym świecie marki Bose, którą tworzą trzy różne departamenty. Pierwszym z nich, prawdopodobnie najbardziej znanym, są produkty konsumenckie, a więc przede wszystkim słuchawki, głośniki Bluetooth czy zestawy kina domowe. Drugą grupę produktów stanowią rozwiązania pracujące w samochodach. Trzecim filarem działalności firmy są produkty profesjonalne przeznaczone na rynek instalacyjny, jak i koncertowy. I to właśnie z tej części oferty zostały wybrane wszystkie rozwiązania zastosowane w Auditorium della Conciliazione. 

Jak przyznał w trakcie konferencji Hans Vereecken, reprezentujący Bose Professional: „Gdy po raz pierwszy został nam przedstawiony projekt »Giudizio Universale«, od razu byliśmy nim zaintrygowani, ponieważ mamy bardzo długą historię współpracy z Watykanem. Nasze produkty znajdują się w bardzo wielu miejscach na terenie tego miasta”. 

Zaprojektowaniem systemu nagłośnieniowego na potrzeby „Guidizio Universale” oraz instalacją wszystkich urządzeń zajęła się firma Auris Populi, która zgodnie z zaproponowaną przez siebie ideą nagłośnienia sali sięgnęła po rozwiązania marki Bose. Pierwszym z wyzwań, przed którym stanęła, była lokalizacja głośników i ich liczba. Producenci widowiska bardzo naciskali, aby było ich jak najmniej. Audytorium ma zresztą ograniczone możliwości, jeżeli chodzi o instalację źródeł dźwięku, a znajdująca się w środku scenografia w postaci ekranów projekcyjnych nie ułatwiła poprowadzenia sygnałów do głośników. Ze względu na fakt, że jest to przestrzeń historyczna, instalatorzy mieli bardzo ograniczone pole wyboru miejsc lokalizacji głośników i sposobu ich instalacji. W związku z tym konieczne było stworzenie przygotowanych specjalnie na potrzeby tej instalacji rozwiązań konstrukcyjnych dla wszystkich elementów w wybranych miejscach. 

 

 

Kolejnym zagadnieniem, którego podjęli się projektanci, było zapewnienie jednolitego brzmienia wszystkich źródeł dźwięku. Jak przyznają przedstawiciele integratora, zadanie to znacząco ułatwił fakt, że wszystkie produkty znajdujące się w katalogu Bose odznaczają się jednorodnym brzmieniem. Dzięki temu niezależnie, czy mówimy o dużych czy mniejszych głośnikach, mamy gwarancję, że emitowany przez nie dźwięk będzie zgodny pod względem barwy. O skali projektu może świadczyć chociażby to, że łącznie specjaliści od dźwięku użyli ponad 4 km kabli! Kolejnym bardzo istotnym parametrem, o który musieli zadbać specjaliści od dźwięku, było zachowanie odpowiedniego współczynnika między dźwiękiem pochodzącym z głośników a odbiciami powstającymi w sali. Był to kluczowy element umożliwiający zbudowanie obrazu dźwiękowego z sygnałami docierającymi do uszu słuchaczy z konkretnych kierunków. 

Aby w najlepszy sposób otoczyć publiczność dźwiękiem towarzyszącym projekcji i w efekcie w jeszcze bardziej realistyczny sposób móc przenieść widzów do prezentowanych miejsc, a także odtworzyć takie zjawiska jak burza czy ulewny deszcz towarzyszący potopowi, projektanci systemu z firmy Auris Populi zamiast klasycznego systemu 5.1 zdecydowali się zainstalować rozwiązanie w konfiguracji 9.4. Tworzą go następujące elementy: sekcja lewa, środkowa prawa, surround lewy, surround prawy, surround tylny prawy, surround tylny lewy, dwa źródła znajdujące się nad głowami słuchaczy oraz cztery zestawy subwooferów: lewy, środkowy (podwieszony nad sceną, obok szerokopasmowego grona centralnego) prawy i frontowy zlokalizowany pod sceną.

W otoczeniu sceny zainstalowano dwa zestawy główne (lewo–prawo), składające się z sześciu elementów Bose SM5 i dwóch subwooferów SMS118, należących do pokazanej przed dwoma laty serii ShowMatch, oraz downfill w konfiguracji jeden element SM10 i jeden SM20, umieszczone po dwóch stronach okna scenicznego, na wysokości około 2 m. Pod sceną zainstalowano sześć subwooferów SMS118, natomiast aby zapewnić jak najlepszy odbiór dźwięku słuchaczom zasiadającym w pierwszych rzędach, zainstalowano tutaj dodatkowo elementy RoomMatch pełniące funkcję frontfilli. 

Za wrażenia przestrzenne w sali jest odpowiedzialny zestaw czternastu głośników surround RoomMatch uzupełnionych czterema elementami RoomMatch pełniącymi rolę tylnych surroundów. Dodatkowo na suficie zainstalowano zestaw ośmiu głośników RoomMatch (o kącie propagacji 120 × 80 stopni), których zadaniem jest tworzenie efektów dobiegających z nad głów słuchaczy. Aby zapewnić komfortowe warunki odsłuchu publiczności zasiadającej również na dużym balkonie, znajdującym się w sali, po konsultacjach z produkcją projektanci systemu nagłośnieniowego podjęli decyzję o tym, że w sali znajdzie się również niewielka strefa dogłaśniająca. W tym celu zastosowano kolejne dwa elementy Bose RoomMatch, które zostały wybrane przede wszystkim ze względu na niewielkie rozmiary. W miejscu, w którym się znajdują, nie ma miejsca na instalację żadnych dużych elementów. Jest tutaj tylko niewielka kratownica, która była jedynym możliwym miejscem montażu. 

AUTOR: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

PRODUCENT: Panasonic - business.panasonic.eu

DYSTRYBUTOR: Inter Consult - www.interconsult.pl

reklama
galeria
ostatnie instalacje

Focusrite w Koncertowym Centrum Edukacji Muzycznej w Warszawie

Stworzenie sieci dystrybucji audio w budynku nie jest zadaniem łatwym. W dużej mierze dlatego, że kluczowe decyzje z nią związane muszą zostać podjęte jeszcze na etapie powstawania projektu architektonicznego czy tzw. dziury w ziemi. Wtedy bardzo trudno jest zidentyfikować wszystkie potrzeby i wymyślić każdy scenariusz wymagający połączenia audio. W dodatku jeszcze niedawno każdy projekt był obarczony koniecznością wyboru jednego, określonego protokołu, mocno ograniczającego możliwości systemu, jego konfigurację czy późniejszą rozbudowę. Uległo to zmianie, gdy na salony wkroczył protokół Dante. Decydując się na niego na etapie budowy, wystarczy zadbać o dobrej jakości osprzęt sieciowy i odpowiednio dużą liczbę gniazdek LAN, aby później nie martwić się konfiguracją czy rozbudową systemu. Warto przyjrzeć się jednej z modelowych instalacji tego typu w Polsce, jaka znajduje się w Koncertowym Centrum Edukacji Muzycznej ZSPM im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Zalety łatwości transmisji bazującej na sieci Dante zostały połączone z najwyższej klasy przetwornikami marki Focusrite, do niedawna znanymi tylko z topowych studiów nagraniowych. 

Stanowisko Kierowania Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej

W zależności od inwestora i przede wszystkim od przestrzeni, w której ma pracować system AV, różne jego cechy zaczynają odgrywać kluczową rolę. W przypadku rynku rezydencyjnego na pewno będzie to wygląd urządzeń, w biurze – zapisy korporacyjne, w terminalu lotniczym – dostępność, a w restauracji – możliwość jak najlepszego ukrycia źródeł dźwięku czy okablowania prowadzącego do monitorów i projektorów. Są jednak takie instalacje, w których kluczowy jest jeden czynnik: niezawodność. Jedną z nich jest uruchomione niedawno Stanowisko Kierowania Komendy Głównej Państwowe Straży Pożarnej w Warszawie, gdzie firma ISAV Zintegrowane Systemy Audiowizualne stworzyła nowoczesny control room umożliwiający codzienne monitorowanie sytuacji w kraju, ale także przeprowadzanie wideokonferencji i spotkań. 

Sportowe studio nowych technologii

Kibice sportowi to jedna z najbardziej wymagających grup, szczególnie ci piłkarscy. Nie dość, że oczekują od swoich zespołów najwyższego poziomu zaangażowania i wyników, to – oglądając zmagania przed telewizorem – spodziewają się najlepszej jakości przekazu, co jest dużym wyzwaniem dla dostawców treści. W tym celu Telewizja Polsat, która pozyskała prawa do transmitowania najważniejszych piłkarskich klubowych rozgrywek w Europie na najbliższe trzy sezony, stworzyła najnowocześniejsze i największe studio sportowe w Europie, oferujące niespotykane dotąd technologie, w tym rozszerzoną rzeczywistość. Aby zagwarantować produkt na najwyższym, światowym poziomie, nawiązującym do rozgrywek ligi angielskiej i włoskiej, zdecydowała się na wykorzystanie w swoim studiu ekranu wizyjnego LED firmy Samsung. 

czytaj także:
wydarzenia

World Masters of Projection Mapping

W swoich początkowych latach mapping był techniką stosowaną tylko przez garstkę specjalistów, tworzących swoje projekty tylko na zlecenie agencji eventowych, domów mediowych czy miast. Bardzo szybko jednak również artyści niezwiązani wcześniej ze sztuką wideo zaczęli sięgać po mapping i traktować go jako kolejny, równorzędny środek wyrazu. Aby jednak móc zaprezentować szerszemu gronu odbiorców swoją twórczość, konieczne jest zapewnienie bardzo konkretnych warunków, przestrzeni i sprzętu. Wyczuwając tę potrzebę, coraz więcej organizacji, instytucji i miast zaczęło organizować przeglądy, festiwale i konkursy, w trakcie których artyści mogą porównać swoje prace, a publiczność może zobaczyć panujące trendy i wiele różnych prac w jednym miejscu. Jedną z najmłodszych tego rodzaju imprez jest zorganizowany w Amsterdamie w ramach Festiwalu Światła konkurs World Masters of Projection Mapping, w trakcie którego artyści prezentowali swoją twórczość na bardzo szczególnym „płótnie”. 

TAGI:

Panasonic
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.