Focusrite w Koncertowym Centrum Edukacji Muzycznej w Warszawie

Sieć audio w wersji XL

UDOSTĘPNIJ:
29-09-2018

Stworzenie sieci dystrybucji audio w budynku nie jest zadaniem łatwym. W dużej mierze dlatego, że kluczowe decyzje z nią związane muszą zostać podjęte jeszcze na etapie powstawania projektu architektonicznego czy tzw. dziury w ziemi. Wtedy bardzo trudno jest zidentyfikować wszystkie potrzeby i wymyślić każdy scenariusz wymagający połączenia audio. W dodatku jeszcze niedawno każdy projekt był obarczony koniecznością wyboru jednego, określonego protokołu, mocno ograniczającego możliwości systemu, jego konfigurację czy późniejszą rozbudowę. Uległo to zmianie, gdy na salony wkroczył protokół Dante. Decydując się na niego na etapie budowy, wystarczy zadbać o dobrej jakości osprzęt sieciowy i odpowiednio dużą liczbę gniazdek LAN, aby później nie martwić się konfiguracją czy rozbudową systemu. Warto przyjrzeć się jednej z modelowych instalacji tego typu w Polsce, jaka znajduje się w Koncertowym Centrum Edukacji Muzycznej ZSPM im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Zalety łatwości transmisji bazującej na sieci Dante zostały połączone z najwyższej klasy przetwornikami marki Focusrite, do niedawna znanymi tylko z topowych studiów nagraniowych. 

Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie jest jedną z polskich szkół artystycznych, które mogą pochwalić się niezwykle długą i barwną historią. Szkoła działa nieprzerwanie od 1883 roku. Chociaż początkowo działała tutaj tylko klasa śpiewu solowego i chóralnego, kolejne lata przyniosły ciągły rozwój szkoły, a co za tym idzie – cykliczne rozszerzanie oferty edukacyjnej o klasy teoretyczne, a później również instrumentalne. Dzisiaj jednostka kształci na wydziałach instrumentalnym, wokalno-aktorskim, wokalno-estradowym, rytmiki oraz jazzu.  Wraz z rozwojem jednostki, w 2013 roku rozpoczął się śmiały projekt mający na celu stworzenie siedziby dla Policealnego Studium Jazzu, Wydziału Jazzu i Piosenki. W pierwszym etapie prac kompleks zdewastowanych budynków dawnej szkoły ceramicznej, zlokalizowanej przy ul. Połczyńskiej, został wyremontowany, zmodernizowany i rozbudowany, zamieniając się w część dydaktyczną Centrum. Znajdują się w nim zespół klas, pracownie, sale prób, sale konferencyjne, zespół pomieszczeń dla personelu, a także duża część zaplecza dla przyszłej sali koncertowej (jak administracja, szatnie, garderoby solistów czy poczekalnie dla zespołów) zaplanowanej na drugi etap inwestycji. Jednak już dzisiaj, dzięki powstałemu zapleczu edukacyjnemu i administracyjnemu, w szkole może się uczyć pięciuset studentów.  Na co dzień obiekt, zgodnie z profilem mieszczącego się tutaj wydziału, rozbrzmiewa przede wszystkim dźwiękami jazzu i muzyki rozrywkowej. Biorąc pod uwagę ten fakt oraz potrzeby związane z możliwościami rejestracji i transmisji dźwięku, będącymi ogromnie istotnymi narzędziami w procesie edukacji muzycznej, stworzenie uniwersalnego systemu dystrybucji sygnałów audio było zadaniem wyjątkowo wymagającym i ważnym dla przyszłego funkcjonowania placówki.  Jak przyznaje związany od wielu lat ze szkołą im. Fryderyka Chopina Bolesław Scholl, piastujący tu stanowisko wicedyrektora ds. technicznych, a także prowadzący zajęcia w szkole oraz realizujący organizowane przez nią koncerty: „Myśląc o systemie dystrybucji sygnałów audio, chcieliśmy stworzyć rozwiązanie, które po pierwsze będzie w stanie sprostać naszym potrzebom, a po drugie będzie kompatybilne z mającą powstać w przyszłości salą koncertową, zaplanowanym tam studiem nagrań itd.”. Na etapie projektowania wicedyrektor ds. technicznych został poproszony o weryfikację projektu. Szybko okazało się, że w kształcie, w którym powstał, wymaga kompletnej zmiany. W efekcie system, który pracuje dzisiaj, nie ma punktów wspólnych z pierwotną koncepcją, która znacznie utrudniałaby realizację wszystkich tych przedsięwzięć, które odbywają się w szkole. Przygotowania do powstania systemu rozpoczęły się przede wszystkim od identyfikacji potrzeb oraz wymyśleniu wszystkich potencjalnych scenariuszy, które mogą być realizowane na co dzień i sporadycznie w obiekcie. Zespół specjalistów od dźwięku zaczął wnikliwie przyglądać się temu, co znajdzie się w każdej z sal, jaką powinny mieć akustykę i jakim potrzebom będą miały sprostać. Bardzo szybko okazało się, że jedną z pierwszych potrzeb jest to, że realizując zajęcia edukacyjne, prowadzący i studenci muszą mieć możliwość dokonania nagrania, a co za tym idzie – w obiekcie muszą znaleźć się odpowiednie pomieszczenia, z których można odebrać sygnały, które muszą trafiać do określonych miejsc itd. Biorąc pod uwagę, że budynek znajduje się na ścieżce schodzenia na warszawskie lotnisko, a także mając na względzie jego przestrzeń, na wstępie została wykluczona możliwość zrobienia tutaj typowego studia nagrań, Należało stworzyć pomieszczenie, które umożliwi monitoring rejestrowanych sygnałów w komfortowych warunkach czy dokonanie wstępnego zgrania. Po gruntownej analizie wszystkich tych czynników przystąpiono do poszukiwań protokołu, który będzie w stanie sprostać stawianym wymaganiom. Projekt budynku jest z 2010 roku i to wtedy właśnie zapadały decyzje na temat technologii, która ma zostać w nim zastosowana. W tamtych latach rządził przede wszystkim protokół MADI, co wynikało przede wszystkim z faktu, że na rynku pojawiało się coraz więcej wspierających go konsolet, rejestratorów, interfejsów, kart itp. Specjaliści pracujący nad projektem sieci w Koncertowym Centrum Edukacji podjęli decyzję, że najłatwiejszym, najefektywniejszym i najtańszym zarazem rozwiązaniem będzie rozprowadzenie w całym budynku skrętki Cat6 i zastosowanie protokołu, który będzie na niej bazować. Wybór padł na protokół Dante. Jak wspomina Bolesław Scholl: „System prezentował się już wtedy, w 2010 roku, jako bardzo rozwojowy. Firma Audinate stawiała na współpracę, a więc na to, co mnie zawsze najbardziej interesowało. Bardzo ważne dla mnie było to, że nie będę musiał sięgać tylko po produkty z jednej stajni, ale wreszcie będę mógł układać sobie poszczególne klocki według uznania i stosować produkty, które najlepiej brzmią i dają największe możliwości”. Kluczowe było również to, że protokół Dante jest rozwiązaniem plug and play, prostym w konfiguracji i niezawodnym, które w dodatku nie wymaga zaawansowanej wiedzy informatycznej. Istotne było również to, że wybrany protokół nie powodował koncentracji systemu, ale umożliwiał pracę z dowolnym urządzeniem wyposażonym w niego zaraz po wpięciu skrętki w ścianę. 

 

 

W podwójnej sieci
W celu zoptymalizowania możliwości całego systemu pracującego w Koncertowym Centrum Edukacji Muzycznej położono dwie instalacje sieciowe. Jedną przeznaczono tylko do rozwiązań IT, drugą – do transmisji dźwięku. W efekcie w każdym pomieszczeniu budynku znajdują się dwa gniazdka LAN, każde z innym przeznaczaniem. Ciekawostką jest fakt, że początkowo w budynku miało się znaleźć zaledwie szesnaście gniazdek teleinformatycznych i około 200 m kabla sieciowego. Gdy jednak zapadła decyzja, że system będzie bazował na transmisji Dante, zastosowano 2,5 km wysokiej jakości ekranowanego kabla Cat6 i kilkadziesiąt gniazdek podtynkowych LAN. Dzięki temu, niezależnie od tego, w którym miejscu budynku się znajdujemy, wystarczy wziąć odpowiednie urządzenie z magazynu, wpiąć je w ścianę i już można wysłać lub odebrać sygnał z pomieszczenia zlokalizowanego nawet na drugim krańcu obiektu. W dodatku ze znikomą latencją o wartości poniżej 1,6 ms. Kluczowym czynnikiem, który zdecydował o możliwościach całej sieci audio i transmisji, była jakość zastosowanych urządzeń sieciowych. Aby zapewnić najwyższe parametry, w budynku znalazły się wysokiej klasy, zarządzalne switche marki NETGEAR. Sieć jest zaprojektowana w taki sposób, aby sygnał sieciowy przechodził przez minimalną liczbę switchy, co przekłada się wyeliminowanie opóźnień. 

 

Czerwony to kolor ferrari… i dobrego dźwięku!
W tym samym czasie, w którym zapadła decyzja o tym, że budynek będzie bazował na sieci Dante, na rynku pojawiły się pierwsze przetworniki Focusrite Red-Net obsługujące ten protokół. Co więcej, były to od razu urządzenia odznaczające się doskonałymi parametrami jakościowymi i brzmieniem znanym z najwyższej jakości studiów nagrań i pracujących w nich konsolet. Zdecydowano również, że nie ma sensu kupować tylko kilku dobrze brzmiących kanałów i reszty przeciętnych – lepiej rozłożyć całą inwestycję na kilka lat i sięgnąć po rozwiązania z najwyższej półki, budując kompletny, świetnie brzmiący system. 

AUTOR: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

PRODUCENT: Focusrite Pro - pro.focusrite.com

DYSTRYBUTOR: AudioTech - www.audiotechpro.pl

reklama
galeria
ostatnie instalacje

Stanowisko Kierowania Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej

W zależności od inwestora i przede wszystkim od przestrzeni, w której ma pracować system AV, różne jego cechy zaczynają odgrywać kluczową rolę. W przypadku rynku rezydencyjnego na pewno będzie to wygląd urządzeń, w biurze – zapisy korporacyjne, w terminalu lotniczym – dostępność, a w restauracji – możliwość jak najlepszego ukrycia źródeł dźwięku czy okablowania prowadzącego do monitorów i projektorów. Są jednak takie instalacje, w których kluczowy jest jeden czynnik: niezawodność. Jedną z nich jest uruchomione niedawno Stanowisko Kierowania Komendy Głównej Państwowe Straży Pożarnej w Warszawie, gdzie firma ISAV Zintegrowane Systemy Audiowizualne stworzyła nowoczesny control room umożliwiający codzienne monitorowanie sytuacji w kraju, ale także przeprowadzanie wideokonferencji i spotkań. 

Sportowe studio nowych technologii

Kibice sportowi to jedna z najbardziej wymagających grup, szczególnie ci piłkarscy. Nie dość, że oczekują od swoich zespołów najwyższego poziomu zaangażowania i wyników, to – oglądając zmagania przed telewizorem – spodziewają się najlepszej jakości przekazu, co jest dużym wyzwaniem dla dostawców treści. W tym celu Telewizja Polsat, która pozyskała prawa do transmitowania najważniejszych piłkarskich klubowych rozgrywek w Europie na najbliższe trzy sezony, stworzyła najnowocześniejsze i największe studio sportowe w Europie, oferujące niespotykane dotąd technologie, w tym rozszerzoną rzeczywistość. Aby zagwarantować produkt na najwyższym, światowym poziomie, nawiązującym do rozgrywek ligi angielskiej i włoskiej, zdecydowała się na wykorzystanie w swoim studiu ekranu wizyjnego LED firmy Samsung. 

Apart Hotel 12

Aby móc odpowiedzieć na różne wymagania klientów, inwestorzy hotelowi prześcigają się w zapewnieniu swoim klientom coraz ciekawszej oferty. Dla wielu klientów wielki moloch z basenami, spa i kasynem przestał być atrakcyjny. Nie chcą przebywać w miejscu, gdzie hotelowy gość jest tylko numerem odpowiadającym numerowi rezerwacji i pokoju. Ich zainteresowanie zwróciło się w stronę niewielkich hoteli butikowych, gdzie możemy faktycznie poczuć się gościem w niemal domowym otoczeniu, z dala od zgiełku tłumu współmieszkańców. Jednym z takich hoteli jest otwarty niedawno Apart Hotel 12 w Rzeszowie, gdzie nietuzinkowa architektura została połączona z niezwykłą funkcjonalnością, świetnym wyposażeniem technicznym i doskonałym dźwiękiem. Zapewniają go rozwiązania marki Apart Audio oraz intuicyjny system sterowania bazujący na produktach marki Crestron, którego zaprojektowaniem i instalacją zajęła się firma VEGACOM SA. 

TAGI:

Focusrite Pro
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.