Collegium Paderevianum II

UDOSTĘPNIJ:
26-04-2017

Po ponad pięćdziesięciu latach od pojawienia się pomysłu Wydział Filologiczny Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie w 2015 roku zyskał siedzibę, w której nauka języków może być prowadzona zgodnie z europejskimi i światowymi standardami. Nowy obiekt to oczywiście nie tylko interesująca koncepcja architektoniczna i świetna lokalizacja w centrum miasta, ale także szereg nowoczesnych rozwiązań z dziedziny AV.

Edukacja jest jednym z tych obszarów, które praktycznie nie mogą funkcjonować bez nowoczesnych narzędzi z dziedziny IT czy AV. Aby można było przekazać daną porcję wiedzy słuchaczom, w pierwszym kroku trzeba w ogóle zdobyć ich uwagę. W dobie obrazkowego stylu życia coraz trudniej jest zdobyć zainteresowanie za pomocą plansz czy kredy i tablicy. Już wiele lat temu nauka przeniosła się do sfery multimedialnej, dzięki czemu zajęcia są nie tylko ciekawsze, ale w wielu przypadkach w ogóle możliwe do zrealizowania. Jednym z obszarów, które w sposób szczególny wymagają zastosowania technologii audiowizualnych w procesie kształcenia jest nauka języków – szczególnie jeżeli mówimy o przyszłych nauczycielach językach czy tłumaczach symultanicznych.

Historia budowy obiektu Collegium Paderevianum II sięga tak naprawdę roku 1964, kiedy to powstał budynek tzw. Dużego Paderevianum. Został on ukończony dzięki darowiźnie zapisanej w ostatniej woli Ignacego Paderewskiego. Docelowo miał być on tylko budynkiem administracyjnym dla Wydziału Filologicznego UJ, pełniąc funkcję przestrzeni dydaktycznej tylko do czasu wybudowania właściwego gmachu na potrzeby edukacyjne.

Ze względu na fakt, że na przestrzeni lat plany uczelni uległy zmianie i jako priorytetowe inwestycje zostały wybrane budynki Nowego Kampusu oraz znajdujące się nieopodal Auditorium Maximum, decyzja o budowie Paderevianum II zapadła dopiero w 2004 roku. Budowa obiektu była okupiona wieloma trudnościami i przeszkodami. Na początku były to protesty mieszkańców, którym nie odpowiadała koncepcja budowy nowego gmachu. Później, gdy zostały już wylane fundamenty nowego obiektu, firma budowlana zbankrutowała, w związku z czym konieczne było ponowne ogłoszenie przetargu i wybranie nowego wykonawcy. Warto wspomnieć, że w tym okresie największy Wydział Filologiczny Uniwersytetu Jagiellońskiego miał aż siedemnaście (!) różnych adresów, co w oczywisty sposób odbijało się zarówno na studentach, jak i prowadzących zajęcia.

Z początkiem roku akademickiego 2015/2016 swoją działalność zainaugurował nowy obiekt zlokalizowany u zbiegu ulic Krupniczej i Alei Mickiewicz. Paderevianum II składa się tak naprawdę z dwóch budynków: A i B. Ich całkowita powierzchnia to prawie 7000 m2. W sześciokondygnacyjnym budynku „A” mieszczą się sale wykładowe, seminaryjne, a także biblioteka z czytelnią. W budynku „B”, do którego prowadzi przeszklone wejście, zostały zlokalizowane gabinety i sale konferencyjne. Dziedziniec został zagospodarowany w formie zielonego patio, w sercu którego stanął pomnik Ignacego Paderewskiego. W nowym obiekcie znajdują się także laboratoria fonetyczne, laboratoria tłumaczeń, a także centrum wsparcia edukacyjnego niepełnosprawnych.

Nowy budynek Collegium Paderevianum został wybudowany od zera. Realizacją prac budowlanych zajęła się firma Budimex z Warszawy, natomiast autorem projektu jest Bożena Bończa Tomaszewska wraz z zespołem Bończa Studio. Biorąc pod uwagę charakter wydziału, dla potrzeb którego został wybudowany nowy budynek, a więc jednostki kształcącej studentów na kierunkach językowych, konieczne było uzbrojenie obiektu w szereg rozwiązań z zakresu AV. W tym celu biuro architektoniczne współpracowało z krakowską firmą 3Logic, której zostało powierzone wykonanie całej projektu z zakresu instalacji i rozwiązań audiowizualnych. Krakowski integrator zajął się zarówno zaprojektowaniem wszystkich systemów, jak i wykonaniem instalacji – w tym tras kablowych, koryt, peszli, kanałów podłogowych itp. Prace firmy 3Logic rozpoczęły się po wybudowaniu szkieletu obiektu i były prowadzone wraz z pozostałymi instalacjami elektrycznymi i teletechnicznymi wykonywanymi w obiekcie.

AUTOR: Maciej Bałys

PRODUCENT: Lutron - www.lutron.com

galeria
ostatnie instalacje

Instalacja Air Inventions w Mediolanie

W tym roku firma Panasonic obchodzi swoje setne urodziny. Japoński producent postanowił celebrować to wydarzenie na kilku polach. Przedw wszystkim przygotowano specjalną kampanię ukazującą historię i stuletni dorobek firmy. Jak co roku producent zaprezentował szereg nowych produktów z departamentu profesjonalnych rozwiązań AV. Z okazji okrągłej rocznicy powstawania firma zaangażowała się także w szereg działań, w trakcie których można zobaczyć, często w unikatowych zastosowaniach, różne rozwiązania producenta. Kulminacyjny punkt obchodów został zaplanowany na odbywające się w Mediolanie targi Salone del Mobile, na których firma Panasonic zaprezentowała innowacyjną instalację w kształcie gigantycznej kropli wody, wykorzystującą nie tylko światło, dźwięk czy projekcję, ale także zapach, mgłę i powietrze o zmieniającej się temperaturze. Na zaproszenie firmy mieliśmy przyjemność uczestniczyć w konferencji prasowej inaugurującej całe wydarzenie, zwiedzić Air Inventions oraz przyjrzeć się bliżej nie tylko historii, ale także działalności firmy i oferowanym produktom. 

Wóz dźwiękowy ST1 firmy 120dB

Zazwyczaj dźwięk w trakcie realizacji kamerowej jest traktowany po macoszemu. Najważniejszy jest obrazek – źródła dźwięku i zbierające je mikrofony mają przede wszystkim nie przeszkadzać. Są jednak produkcje, dla których warstwa dźwiękowa transmisji, a w szczególności muzyka, są kluczowe. Na świecie standardem staje się rozdzielenie zadań na niezależny miks publicystyki, zapowiedzi, jingli czy reklam od właściwej warstwy muzycznej. Aby tego dokonać, konieczne jest zaaranżowanie odpowiedniej przestrzeni, w której będą mogli znajdować się konsoleta i realizator miksujący tylko muzykę, albo podstawienie dodatkowego wozu dźwiękowego, niezależnego od emisyjnego.  W Polsce takie podejście do produkcji wciąż jeszcze raczkuje, jednak od czasu do czasu pojawiają się również i takie realizacje. Teraz będzie mogło być ich znacznie więcej, ponieważ z końcem kwietnia swoją działalność zainaugurował nowy wóz dźwiękowy firmy 120dB ST1, wyposażony w cieszący się popularnością na świecie system miksujący Solid State Logic System T, w jego nowej mniejszej wersji S300, w pełni bazujący na transmisji sygnałów via Dante. 

Rozwiązania firmy ATEN w Telewizji Artear

Kanały informacyjne działają na bardzo wysokokonkurencyjnym rynku, gdzie swoją sympatię bądź niechęć do kanału widzowie mogą wyrazić natychmiast, za pomocą jednego przycisku na pilocie. Aby móc konkurować na tym rynku, nie wystarczy tworzyć najlepsze treści – newsy muszą być dostarczone jak najszybciej. Pomagają w tym reporterzy terenowi, wozy satelitarne, a często nawet sami widzowie, kontaktujący się przez przeznaczone dla nich platformy komunikacji. Jednym z rozwiązań, które już wiele lat temu jest znakiem rozpoznawczym wszystkich newsroomów na całym świecie, jest ściana wielomonitorowa, na której równocześnie można podglądać nie tylko to, co dzieje się na wszystkich kanałach stacji, ale również na kanałach konkurencyjnych, mediach społecznościowych czy portalach agencyjnych. Niedawno argentyńska stacja Artear zdecydowała się zoptymalizować swój newsroom i zainstalować w nim dwie potężne ściany wideo złożone łącznie z osiemdziesięciu pięciu monitorów. Niełatwe zadanie zarządzania i transmisji sygnałów zostało powierzone rozwiązaniom marki Aten. 

czytaj także:

TAGI:

Lutron
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.