World Masters of Projection Mapping

UDOSTĘPNIJ:
28-02-2018

W swoich początkowych latach mapping był techniką stosowaną tylko przez garstkę specjalistów, tworzących swoje projekty tylko na zlecenie agencji eventowych, domów mediowych czy miast. Bardzo szybko jednak również artyści niezwiązani wcześniej ze sztuką wideo zaczęli sięgać po mapping i traktować go jako kolejny, równorzędny środek wyrazu. Aby jednak móc zaprezentować szerszemu gronu odbiorców swoją twórczość, konieczne jest zapewnienie bardzo konkretnych warunków, przestrzeni i sprzętu. Wyczuwając tę potrzebę, coraz więcej organizacji, instytucji i miast zaczęło organizować przeglądy, festiwale i konkursy, w trakcie których artyści mogą porównać swoje prace, a publiczność może zobaczyć panujące trendy i wiele różnych prac w jednym miejscu. Jedną z najmłodszych tego rodzaju imprez jest zorganizowany w Amsterdamie w ramach Festiwalu Światła konkurs World Masters of Projection Mapping, w trakcie którego artyści prezentowali swoją twórczość na bardzo szczególnym „płótnie”. 

Konkurs World Masters of Projection Mapping jest wspólnym przedsięwzięciem organizowanego w Amsterdamie Festiwalu Światła, centrum wystawienniczego RAI oraz targów Integrated Systems Europe. Zmagania uczestników można było oglądać od 14 stycznia do 9 lutego. Przygotowane przez nich sześciominutowe prezentacje były wyświetlane na fasadzie amsterdamskiego Eye Filmmuseum. Obiekt doskonale nadaje się do tego zadania ze względu na jasny kolor elewacji, co sprzyja odkładaniu się projekcji, ale również za sprawą nieregularnej, wielowymiarowej bryły, pełnej krawędzi i wgłębień, dającej artystom znacznie lepsze możliwości operowania kształtem i obrazem, niż miałoby to miejsce w przypadku ekranu płaskiego. Tematem przewodnim pierwszej edycji konkursu było hasło „Bridging the Gap (Wypełniając lukę)”, zachęcające do tworzenia przez uczestników konkursu „połączeń” zarówno w przestrzeni miejskiej, jak i między ludźmi i kulturami. Temat ten ilustruje także połączenie trzech elementów składowych całego projektu: sztuki światła, sztuki wideo i kinematografii. 

 

 

 

Kluczowym elementem całej instalacji były projektory. Ich zapewnieniem zajęła się firma Panasonic, będąca kolejnym partnerem technologicznym wydarzenia. Producent dostarczył na potrzeby projekcji na fasadzie amsterdamskiego muzeum projektory PT-RZ21K o jasności 20 000 ANSI lumenów i rozdzielczości WUXGA oraz PT-RZ31K o jasności 30 000 lumenów i również rozdzielczości WUXGA. Urządzenia te pracują w oparciu o technologię 3-Chip DLP oraz zapewniają pełną redundancję za sprawę dwóch źródeł laserowych pracujących w każdym projektorze. Dzięki temu, nawet gdyby jedno z nich zawiodło, drugie zapewni nieprzerwaną projekcję. Mniejszy model PT-RZ21K waży zaledwie 49 kg i jest przeznaczony do pracy w instalacjach stałych i do dużych projekcji w halach w plenerze. Model PT-RZ31, zapewniający jeszcze większą jasność, jest rozwiązaniem stworzonym właśnie na potrzeby najbardziej wymagających realizacji, w tym projekcji i mappingu na fasadach budynków czy architekturze. Projektor jest wyposażony w system Daylight View 3, będący flagową technologią producenta, optymalizującą projekcję w świetle dziennym, korygującą blaknięcie w świetle dziennym oraz zwiększającą widoczność właśnie w przypadku zastosowania modelu w systemach do mappingu oraz instalacjach wykorzystujących wiele projektorów. Zgodnie z zapewnieniami producenta współczynnik kontrastu 20 000:1 jest możliwy do uzyskania nawet w sytuacji, gdy wyświetlana treść jest bogata w pojawiające się naprzemiennie jasne i ciemne sceny. Obydwa projektory umożliwiają montaż w zakresie 360 stopni i projekcję pod dowolnym kątem zgodnie z wymaganiami danej przestrzeni czy koniecznością ukrycia urządzeń i montażu w ściśle określony sposób. Biorąc pod uwagę porę roku i specyficzne warunki pogodowe, projektory zostały zamknięte w specjalnych, ogrzewanych, przezroczystych kabinach, w których pracowały przez prawie miesiąc trwania imprezy. Producent zadbał o to, aby jego urządzenia mogły pracować nawet w trudnych warunkach.

 

 

Model PT-RZ31K jest wyposażony w zaawansowany system chłodzenia cieczą, zapewniający odpowiednie warunki pracy źródła nawet w wysokiej temperaturze otoczenia. Zaplombowane hermetycznie moduły laserowe, trwały filtr eco oraz współpracujący z systemem chłodzenia system wentylacji zapewniają bezproblemowe i bezawaryjne działanie w miejscach o wysokim zapyleniu, gwarantując stabilną pracę nawet w zakurzonych miejscach o zawartości 0,15 mg cząstek stałych na 1 m3. Uzupełnieniem projekcji realizowanej za pomocą projektorów Panasonic na budynku oraz efektów dźwiękowych i dodatkowym wyzwaniem dla uczestników zmagań były dwa ekrany wodne o wymiarach 40 × 15 m, na których również była wyświetlana projekcja. Zastosowanie takiego medium zgodnie zamierzeniem organizatorów miało wzbogacić obrazy prezentowane na fasadzie Eye Filmmuseum obrazy, nadając im za sprawą stworzenia trójwymiarowej i dwuwarstwowej sceny bardziej teatralny i dynamiczny charakter.

AUTOR: AVIntegracje

ZDJĘCIA: AVIntegracje/Bas Uterwijk

PRODUCENT: Panasonic - business.panasonic.eu

DYSTRYBUTOR: Inter Consult - www.interconsult.pl

reklama
galeria
ostatnie wydarzenia

LG Electronics Polska „Solutions Partners Meeting 2018”

Przez wiele lat na naszym rodzimym rynku marka LG Electronics była kojarzona głównie z rynkiem konsumenckim. W ubiegłym roku rozpoczęły się działania mające na celu zmianę tego wizerunku i pokazanie klientom z sektora biznesowego, jak wiele interesujących, często unikatowych produktów znajduje się w portfolio firmy. Wszystkie te starania sprawiły, że dzisiaj firma LG jest postrzegana jako jeden z głównych graczy na rynku producentów profesjonalnych rozwiązań do wyświetlania obrazu.  W dniach 14–15 maja firma LG Electronics Polska zorganizowała branżowe spotkanie, w trakcie którego szczegółowo omówiono te zmiany, zaprezentowano plany na najbliższe lata, a przede wszystkim szczegółowo przedstawiono rozwiązania znajdujące się w portfolio producenta. 

czytaj także:
instalacje

Muzeum Polaków Ratujących Żydów

Nowoczesne technologie wyświetlania szturmem wtargnęły do przestrzeni muzealnych. Z niewielkimi wyjątkami praktycznie nie sposób już spotkać wystawy, na której nie znajdowałyby się urządzenia prezentujące filmy, grafiki, animacje, prezentacje czy nawet interaktywne aplikacje edukacyjne, upowszechniające treści wystawy za pomocą dotykowego ekranu, klawiatury, a także coraz częściej ruchów i gestów. Materiały wideo są dzisiaj wyświetlanie nie tylko w formie płaskiego obrazu 2D, ale również w postaci mappingu na modelach, kostiumach, manekinach, dwustronnych ekranach, ekranach wodnych czy parowych. Do głosu zaczynają powoli dochodzić także projekcje holograficzne, które umożliwiają oglądanie wyświetlanego obrazu z każdej strony.

Paradoksalnie wszystkie te technologie sprawiają, że historyczne eksponaty zaczynają znikać z przestrzeni muzeum. Prawdziwą sztuką jest umiejętne połączenie eksponatów z epoki z nowoczesną technologią, która pozwoli je ożywić i prezentować w szerszym kontekście. Takie założenia udało się spełnić w ekspozycji Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej, zaprojektowanej przez jednego z najlepszych w Polsce architektów – Mirosława Nizio i firmę Nizio Design International, oraz uzbrojonej w nowoczesne rozwiązania z zakresu audio wideo przez krakowskiego integratora – firmę 3Logic. 

TAGI:

Panasonic
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.