System Electro-Voice na Opel Arena w Mainz

UDOSTĘPNIJ:
31-05-2017

W kwietniu na zaproszenie Electro-Voice oraz jej polskiego dystrybutora, firmy Audio Plus, gościliśmy na stadionie drużyny FSV Mainz 05 w Niemczech, który pod wieloma względami może być obiektem referencyjnym.

Dla każdego z kibiców dzień meczu jego ukochanej drużyny jest świętem. Nie chodzi tylko o to, aby śledzić rozgrywki – to cały rytuał celebrowany w hali bądź na stadionie. Dobrze, jeżeli obiekt jest wyposażony w rozwiązania umożliwiające stworzenie odpowiedniej atmosfery sportowej i rozrywki, ale nade wszystko zapewniające bezpieczeństwo i komfort odwiedzającym go kibicom.

Wybudowanie areny sportowej – niezależnie od tego, czy mówimy o stadionie, czy o hali – to tylko połowa sukcesu, znacznie większym problemem może się okazać późniejsze utrzymanie obiektu, o czym dotkliwie przekonało się wielu zarządców w naszym kraju. Równocześnie mówiąc na przykład o rynku polskiej Ekstraklasy, należy zwrócić uwagę, że odznacza się on bardzo dużą wartością, czego potwierdzeniem może być fakt, że przychody najwyższej polskiej ligi wyniosły w 2015 roku 494 miliony złotych, a w tej kwocie nie zawierają się przychody z transferów. Niezależnie od tego, czy arena sportowa należy do samorządu, do klubu (będąc własnością prywatną), czy jest własnością państwową, często równocześnie niosąc wiele zalet, jest również sporym obciążeniem dla budżetu. W jaki sposób zarządzający stadionami i halami sportowymi pozyskują środki konieczne do ich utrzymania? Tych źródeł jest wiele i są one bardzo zróżnicowane. Są to m.in. prawa do nazwy obiektu, wynajem w celach komercyjnych, organizacja imprez kulturalnych i koncertów. W przypadku najbardziej znanych obiektów sportowych, takich jak Camp Nou w Barcelonie, Wembley w Londynie czy Maracana w Rio de Janeiro, które tak naprawdę są nie tylko miejscami rozgrywek sportowych, ale również zabytkami i osobliwościami architektonicznymi, można liczyć także na dodatkowe przychody z tytułu sprzedaży biletów wstępu dla zwiedzających czy pamiątek związanych z obiektem.

Na naszym rodzimym rynku, a także na arenie europejskiej, wyłączając legendarne obiekty sportowe, największym źródłem dochodu jest tzw. dzień meczowy. Oprócz przychodów z samej sprzedaży biletów i karnetów, które są bardzo istotnym źródłem zysku i tym samym środków koniecznych do utrzymania stadionu, mówimy tutaj także o gastronomii, napojach itp. Jednak kilkunastominutowa przerwa w meczu piłkarskim czy nawet kilka przerw w rozgrywkach innych dyscyplin to zdecydowanie za mało czasu, aby kibice mogli rozwinąć skrzydła w konsumpcji. W związku z tym włodarze obiektów sportowych muszą przykładać największe starania do tego, aby kibice przyjeżdżali na długo przed meczem i zostawali na stadionie jeszcze długo po jego zakończeniu. W tym celu konieczne jest zapewnienie wielu dodatkowych atrakcji. Oczywiście najprostszą metodą są wszelkiego rodzaju konkursy i formy aktywizacji oraz animacji publiczności, jednak wiele klubów sięga po znacznie bardziej wysmakowane formy, jak multimedialne prezentacje zawodników, kamery śledzące trybuny czy odtwarzane materiały wideo z życia drużyny nagrywane w trakcie poprzedzającego mecz tygodnia. Mając na względzie wszystkie te formy, niezwykle istotne jest odpowiednie nagłośnienie stadionu.

Redakcja AVIntegracje, jako jedyna redakcja w Polsce, została zaproszona w kwietniu do odwiedzenia stadionu zespołu FSV Mainz w ramach tegorocznej edycji Electro-Voice Stadion Tour. Jest to organizowane cyklicznie wydarzenie, w ramach którego zaproszeni goście – dystrybutorzy systemów producenta, integratorzy, projektanci systemów i przedstawiciele prasy – mają możliwość zwiedzenia różnorodnych obiektów sportowych, ujrzenia, w jaki sposób funkcjonują, ale przede wszystkim posłuchania pracujących tam rozwiązań nagłośnieniowych.

Jak powiedzieli nam organizatorzy wydarzenia z firmy Electro-Voice, o wyborze tego konkretnego stadionu, oprócz oczywistego powodu w postaci zainstalowanego na nim nagłośnienia producenta, zdecydowały jego rozmiary. Jest to arena na nieco ponad trzydzieści tysięcy kibiców, co czyni ją obiektem o typowym europejskim rozmiarze, dzięki czemu można tutaj w praktyce zobaczyć pewne zalety i wady, z którymi można mieć do czynienia również w innych miejscach.

Budowa nowego stadionu pierwszoligowego FSV Mainz 05 została zakończona w 2011 roku i od tamtego czasu jest on nie tylko areną rozgrywek grającego w Bundeslidze klubu, ale także miejscem spotkań i wielu różnych wydarzeń odbywających się w Mainz. Piękny czerwony stadion z logo firmy Opel jest położony na skraju miasta, pośród łąk i pól. Od strony architektonicznej stadion składa się z czterech trybun z otwartymi narożnikami, powiększającymi optycznie obiekt i umożliwiającymi przebywającym w środku widzom podziwianie otaczającego miasta i przyrody. Swoim wyglądem stadion przypomina wiele typowych brytyjskich obiektów.

Na czterech jednopoziomowych trybunach może zasiadać łącznie ponadtrzydziestoczterotysięczna widownia, w tym uwzględniono miejsca dla czternastu tysięcy kibiców stojących. Oprócz miejsca dla najbardziej zagorzałych fanów FSV Mainz, obiekt jest także miejscem spotkań dla klientów biznesowych. Na trybunie głównej przewidziano dwa tysiące miejsc dla gości VIP, a kolejne siedemset osób może zasiąść w lożach zintegrowanych z trzydziestoma pięcioma pomieszczeniami, w których w nieco luźniejszej, towarzyskiej atmosferze przy trunkach i przekąskach można prowadzić biznes, jak i oglądać mecz.

Co ważne i w przypadku wielu polskich obiektów wciąż wyjątkowe, obiekt jest świetnie skomunikowany – umożliwiono dotarcie do niego zarówno środkami komunikacji miejskiej, jak i własnym samochodem. Można go zostawić na czas meczu na ogromnym, przyległym do stadionu parkingu. Aby umilić kibicom czas przed meczem oraz umożliwić wspólne świętowanie zwycięstw po meczu, na terenie obiektu zlokalizowano restauracje, punkty gastronomiczne i fan shop, w którym można zakupić pamiątki związane ze swoją ulubioną drużyną.

AUTOR: Łukasz Kornafel

ZDJĘCIA: AVIntegracje

PRODUCENT: Electro-Voice - www.electrovoice.com

DYSTRYBUTOR: Audio Plus - www.audioplus.pl

reklama
galeria
ostatnie instalacje

Hotel Courtyard by Marriott Katowice City Center

Inwestorzy rynku hotelowego na całym świecie bardzo dbają o to, aby ich obiekt miał unikatowe cechy bądź rozwiązania wyróżniające go na tle konkurencji. Czasami jest to niezwykły widok z pokoi, czasem wyjątkowa lokalizacja, a jeszcze innym razem wiszący nad barem cadillac i nietuzinkowy wystrój. Oczywiście waga i znaczenie tych elementów są uzależnione od głównych funkcji, jakie pełni hotel i dla jakich klientów jest stworzony. Inaczej skonfigurowany będzie hotel dla rodzin pragnących odpoczynku, w inny sposób obiekt dla ludzi aktywnych, oczekujących sportowych rozrywek, a jeszcze inaczej przestrzeń przeznaczona do konferencji czy spotkań biznesowych. W tym wypadku, oprócz położenia w centrum miasta, blisko rozwiniętej infrastruktury drogowej czy bliskości lotniska bardzo istotne jest odpowiednia przestrzeń i zaplecze techniczne umożliwiające organizację różnorodnych wydarzeń biznesowych. Taki jest właśnie otwarty z końcem 2017 roku Hotel Courtyard by Marriott Katowice City Center łączący atrakcyjną lokalizację, stworzony przy udziale najwyższej jakości materiałów wnętrza doskonałe rozwiązania z zakresu AV na potrzeby biznesu oraz wyjątkową w skali kraju przestrzeń restauracyjną z widokiem na cztery strony świata. 

Rozwiązania firmy ATEN w Telewizji Artear

Kanały informacyjne działają na bardzo wysokokonkurencyjnym rynku, gdzie swoją sympatię bądź niechęć do kanału widzowie mogą wyrazić natychmiast, za pomocą jednego przycisku na pilocie. Aby móc konkurować na tym rynku, nie wystarczy tworzyć najlepsze treści – newsy muszą być dostarczone jak najszybciej. Pomagają w tym reporterzy terenowi, wozy satelitarne, a często nawet sami widzowie, kontaktujący się przez przeznaczone dla nich platformy komunikacji. Jednym z rozwiązań, które już wiele lat temu jest znakiem rozpoznawczym wszystkich newsroomów na całym świecie, jest ściana wielomonitorowa, na której równocześnie można podglądać nie tylko to, co dzieje się na wszystkich kanałach stacji, ale również na kanałach konkurencyjnych, mediach społecznościowych czy portalach agencyjnych. Niedawno argentyńska stacja Artear zdecydowała się zoptymalizować swój newsroom i zainstalować w nim dwie potężne ściany wideo złożone łącznie z osiemdziesięciu pięciu monitorów. Niełatwe zadanie zarządzania i transmisji sygnałów zostało powierzone rozwiązaniom marki Aten. 

HistoryLand

Klocki LEGO w takiej formie, jaką znamy dzisiaj, są od 1947 roku głównym budulcem kilku pokoleń młodych architektów, inżynierów, konstruktorów pojazdów, statków kosmicznych i maszyn. To również jedna z ulubionych zabawek wielu ojców, składających potajemnie własne projekty z klocków swoich dzieci. Wielu dorosłych kupuje sobie własne zestawy i w wolnym czasie relaksuje się przy ich składaniu. Nie dziwi zatem, że na przestrzeni lat powstało wiele filmów z bohaterami LEGO, gier komputerowych, a także poważnych budowli. Oczywiście największymi z nich są parki rozrywki Legoland znajdujące się w ojczyźnie LEGO – Dani, a także w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Kalifornii. Od końca września 2017 roku również w Polsce mamy niezwykłą przestrzeń, w której zebrane zostały budowle wykonane z LEGO. Jest nią interaktywne centrum Historyland mieszczące się w starym budynku Dworca Głównego w Krakowie, gdzie za pomocą klocków, projekcji i multimediów zostały opowiedziane najważniejsze dzieje historyczne Polski. 

czytaj także:

TAGI:

Electro-Voice
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.