Stadion Olimpijski we Wrocławiu

UDOSTĘPNIJ:
27-07-2017

Aby można było przeprowadzić rozgrywki w takich dyscyplinach jak cieszący się od wielu lat popularnością żużel czy zdobywający coraz więcej fanów futbol amerykański, zapewniając odpowiedni poziom komfortu zawodnikom i kibicom, konieczna jest przygotowana i wyposażona w odpowiedni sposób arena sportowa. Przykładem takiego obiektu, który jest przestrzenią wielofunkcyjną i odpowiadającą na wymagania bardzo różnych dyscyplin, jest oddany po remoncie w kwietniu 2017 roku Stadion Olimpijski we Wrocławiu. Obiekt odznaczający się bogatą historią, a teraz także bogatymi rozwiązaniami z zakresu systemów AV.

Budowa Stadionu Olimpijskiego we Wrocławiu miała miejsce w latach 1924–1925. Pomimo swojej nazwy, obiekt pierwotnie nie nadawał się do organizacji na nim wydarzeń o skali olimpiady. W pierwszych latach funkcjonowania miał tu miejsce szereg różnorodnych wydarzeń sportowych, z których do najważniejszych można z pewnością zaliczyć przygotowania reprezentacji Niemiec przed olimpiadą w Los Angeles w 1932 roku. Rozbudowany w latach 1935–1939 i mocno zniszczony w wyniku II Wojny Światowej, stadion został w okresie powojennym gruntownie rozbudowany i odbudowany. U schyłku lat siedemdziesiątych wrocławski obiekt był jedną z najlepiej wyposażonych aren sportowych w naszym kraju. W 1978 zamontowano tu cztery osiemdziesięciometrowe słupy oświetleniowe gwarantujące mu miano najjaśniej oświetlonego stadionu w Europie; rok później obiekt wyposażono w podgrzewaną murawę – udogodnienie, jakie w tamtym okresie miał w Polsce jeszcze tylko jeden stadion.

Na początku lat dwutysięcznych wrocławski Stadion Olimpijski oraz obiekty kompleksu olimpijskiego, w skład których prócz stadionu głównego z bieżnią do rozgrywania zawodów żużlowych wchodzą również boiska boczne, korty tenisowe, kryty basen i strzelnica, zmieniał swoich właścicieli i był poddawany kolejnym renowacjom i przebudowom. W 2010 roku, aby poprawić atrakcyjność odbywających się tam zawodów, przeprojektowano okalający płytę boiska tor żużlowy. Jednak największe zmiany miały miejsce w latach 2015–2017. Wtedy to zamieniono znajdujące się na stadionie ławki na krzesełka, na których obecnie rozgrywki komfortowo może oglądać jedenaście tysięcy kibiców, zmieniono również wyeksploatowane oświetlenie, które teraz bazuje na źródłach ledowych. Renowacji poddano również elewację stadionu, wyremontowano budki komentatorskie, park maszyn, zadaszono część trybun i przygotowano przestrzeń konferencyjną rozszerzającą funkcjonalność obiektu. Stadion wyposażono szereg rozwiązań z zakresu AV umożliwiających organizowanie tutaj różnorodnych rozgrywek sportowych, a kibicom uczestniczenie w samym centrum każdej akcji – niezależnie od zajmowanego miejsca, zarówno na stadionie, jak i przed telewizorem.

Obecnie Stadion Olimpijski we Wrocławiu jest przede wszystkim stadionem macierzystym dla klubu żużlowego WTS Wrocław oraz drużyny futbolu amerykańskiego Panthers Wrocław. Jednak dzięki wielofunkcyjnemu charakterowi tego miejsca mogą się odbywać tutaj również rozgrywki wielu innych, często nieco mniej popularnych, dyscyplin sportowych.

Realizacją rozwiązań z zakresu niskoprądowych instalacji audio-wideo na Stadionie Olimpijskim zajęła się firma ProAUDIO-AVT. Pierwszym z nich jest system digital signage. Jego zadaniem w obiekcie jest podawanie informacji wizualnych w przestrzeniach użytkowych Stadionu Olimpijskiego. W skład systemu wchodzi szereg monitorów wielkoformatowych zainstalowanych w różnych przestrzeniach stadionu, zlokalizowanych w trybunie zachodniej. W pomieszczeniach dziennikarskich zainstalowano dwa monitory Sharp PN-Y475 o przekątnej 47 cali w przestrzeni, o podwyższonym standardzie (loże VIP), dla kibiców zainstalowano siedem pięćdziesięciopięciocalowych ekranów Sharp PN-Y555. Dwa kolejne, tym razem w rozmiarze 47 cali, znalazły się w sali konferencyjnej, a jeszcze jeden w tym samym rozmiarze pracuje w pokoju jury.

Wszystkie ekrany zostały zainstalowane na uchwytach Peerless ST640P bądź ST650P. Zgodnie z założeniami projektowymi wszystkie dostarczone ekrany są rozwiązaniami wykonanymi w technologii TFT LCD z podświetlaniem krawędziowym i wyświetlają materiały w rozdzielczości 1920 × 1080. Każdy z ekranów może pracować minimum dwadzieścia godzin dziennie przez siedem dni w tygodniu, co ma kluczowe znaczenie dla ich długotrwałej i bez awaryjnej eksploatacji. Wszystkie monitory zostały także wyposażone w zabezpieczenia chroniące przed uszkodzeniem matrycy w wyniku braku sygnału.

Zainstalowany tutaj system digital signage jest zintegrowany z zaprojektowanym systemem broadcastowym, umożliwiającym dwukierunkową transmisję sygnałów. Dzięki temu możliwe jest przesyłanie sygnałów z sieci DS do systemu broadcast oraz z systemu broadcast do sieci DS, co umożliwia wyświetlenie sygnałów wizyjnych na wyświetlaczach systemu digital signage.

AUTOR: AVIntegracje

ZDJĘCIA: ProAUDIO-AVT

PRODUCENT: Sharp - www.sharp.pl

DYSTRYBUTOR: ProAUDIO AVT - www.proaudio.pl

reklama
galeria
ostatnie instalacje

Nowe biuro MSD Polska

Powszechna standaryzacja stała się faktem. Jej najbardziej przyziemnym i trywialnym efektem jest to, że hamburger zjedzony w pewnej popularnej sieci będzie smakował mniej więcej tak samo w Polsce, jak i gdziekolwiek na świecie. Również samochód wyprodukowany przez danego producenta niezależnie od szerokości geograficznej będzie dokładnie taki sam.  Nie inaczej wygląda kwestia budowania i wyposażania biur w ramach wielkich, światowych korporacji. Dzięki temu, że ich funkcjonalność, pracujący w nich sprzęt, a często nawet kolorystyka są takie same w każdym zakątku świata, łatwiej jest realizować wytyczone korporacyjne cele. W sposób zautomatyzowany funkcjonuje również zarządzanie ogólnoświatową infrastrukturą, jej utrzymanie, serwisowanie czy ewentualne modernizacje. Przykładem ogólnoświatowej korporacji, która przykłada bardzo dużą wagę do rozwiązań AV pracujących w jej biurach, a przede wszystkim do standaryzowania instalowanych urządzeń, jest firma MSD. Jej polski oddział przeszedł niedawno gruntowną modernizację, w wyniku której zajmowana przez niego powierzchnia w jednym z warszawskich wieżowców rozrosła się do sześciu pięter, na których znajduje się teraz szereg interesujących rozwiązań z zakresu obrazu i dźwięku.

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach

Centrum kongresowe jest bardzo szczególnym pośród wszystkich budynków użyteczności publicznej. W przeciwieństwie do galerii handlowej, uczelni, muzeum czy dworca kolejowego, na etapie budowy nie jesteśmy w stanie z taką dokładnością określić, jakie będą potrzeby klientów względem przestrzeni i pracujących w niej rozwiązań. W związku z tym na etapie projektowania jego wnętrza oraz urządzeń, które mają się w nim znaleźć, trzeba wziąć pod uwagę możliwie największą liczbę scenariuszy użytkowania i na pewnym poziomie abstrakcji wyobrazić sobie oczekiwania klientów. Czy to recepta na sukces takiego budynku? Z pewnością to nie wszystko. W dobie, gdy podobne kompleksy rosną w naszym kraju jak grzyby po deszczu, a i te istniejące już od wielu lat mają się dobrze i są ciągle rozwijane, przestrzeń kongresowa musi mieć to coś, co zachęci organizatorów wydarzeń, aby zagościło ono właśnie w tym konkretnym miejscu. Z całą pewnością jednym z dobrych kierunków jest zamknięcie funkcjonalnej przestrzeni i nowoczesnej technologii w wyjątkowej bryle budynku, czego świetnym przykładem jest Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach.

TAGI:

Sharp
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.