Rozwiązania AV w Pawilonie nr 15 Międzynarodowych Targów Poznańskich

UDOSTĘPNIJ:
30-09-2017

Branża konferencyjno-wystawiennicza już od wielu lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Nikogo nie trzeba już przekonywać, że możliwość osobistego zaprezentowania własnego produktu czy usługi, a także osobiste spotkanie z klientem ze sprzedażowego punktu widzenia, mogą przynieść najlepsze rezultaty. Coraz liczniej organizowane konferencje, spotkania i fora są natomiast niezrównaną szansą na wymianę wiedzy, doświadczeń i możliwość spotkania branży, które w innych okolicznościach nie byłyby możliwe. Jednym z krajowych ośrodków targowych, który przykłada bardzo dużą wagę do modernizacji i rozwoju swojej infrastruktury, są Międzynarodowe Targi Poznańskie. Tym razem przyglądamy się rozwiązaniom technicznym pracującym w Pawilonie nr 15 i słynnej już Sali Ziemi, które pomimo tego, że zostały uruchomione pięć lat temu, wciąż są aktualne i z powodzeniem odpowiadają na wszystkie wymagania inwestora.  

W związku z konsekwentnym i dynamicznym rozwojem poznańskiego kompleksu, w grudniu 2012 roku uruchomiono jedną z najnowocześniejszą salę widowiskowo-koncertową w Polsce, Salę Ziemi znajdującą się w Pawilonie nr 15 MTP.  Po wieloletnich przygotowaniach został on gruntownie przebudowany w wyniku podzielonej na dwa etapy modernizacji W ramach realizacji pierwszego z nich został przeprowadzony remont dolnych sal konferencyjnych znajdujących się na poziomach A i B. Gdy te zostały kompletnie wyremontowane, wyposażone i uruchomione przystąpiono do realizacji wyjątkowego projektu, jakim jest wielofunkcyjna, słynna już dzisiaj Sala Ziemi, w którą zamieniona została dawna przestrzeń wystawiennicza. Dzisiaj znajdująca się tutaj wielofunkcyjna sala być zaaranżowana zarówno w postaci powierzchni ekspozycyjnej, ale także w układzie kinowym, układzie forum czy w formie podziału całej przestrzeni na dwie sale: większą – z siedmiuset miejscami na trybunach i trzystoma pięćdziesięcioma krzesłami na podłodze, oraz mniejszą – z sześciuset miejscami na trybunach. 

 

 

Pierwszym z wyzwań postanowionych przed projektantami instalacji było stworzenie zaawansowanego systemu dystrybucji sygnałów wideo umożliwiającego ich wysyłanie do wszystkich sal równocześnie. Każda z sal jest wyposażona w około dwadzieścia punktów przyłączeniowych, przygotowanych do odebrania sygnałów optycznych w postaci światłowodowej. Standardowy floorbox jest wyposażony w cztery przyłącza optyczne (na potrzeby transmisji wideo), oferujące „czystą” transmisję światłowodową, bez zastosowanego konkretnego protokołu, złącza LAN RJ45 (za pomocą których przesyłane jest audio) oraz gniazdo zasilające. Również kwestia zasilania przy projekcie o tej skali urosła do miana wyzwania, ponieważ zazwyczaj systemy AV są projektowane w taki sposób, aby cała instalacja była zasilana z jednej fazy. Tutaj – ze względu na wielkość systemu i wielkość projektu – okazało się to niemożliwe. Konwersja sygnałów audio i wideo wysyłanych do sieci jest realizowana na poziomie sal za pomocą urządzeń zainstalowanych w dwudziestu trzech mobilnych skrzyniach rack zamontowanych na wózkach; wózki przypisane do Sali Ziemi zostały w odpowiedni sposób pomniejszone, tak aby mogły wjechać pod scenę. 

 

 

Biorąc pod uwagę, że Sala Ziemi to przestrzeń o powierzchni prawie 2000 m2, w której w największym układzie – kinowym, może zasiąść równocześnie blisko dwa tysiące widzów, projektant całego systemu AV, firma IRS, postawiła sobie za cel zaprojektowanie ekranu który nie będzie ustępował tym pokaźnym wartościom i będzie centralnym punktem skupiającym uwagę zgromadzonej w sali widowni. Za sprawą korzystnych proporcji sali i przede wszystkim jej niemałej szerokości (35 m) i wysokości (8 m), zdecydowano się zainstalować potężny, zaprojektowany specjalnie dla tej przestrzeni, rozwijany elektrycznie ekran. Jego wymiary to 27 m szerokości i 6 m wysokości, co daje ponad 160 m2 powierzchni i czyni go jednym z największych ekranów na świecie. Co ciekawe, rura nawojowa – w przeciwieństwie do wielu innych, typowych rozwiązań – znajduje się na dole ekranu i jest opuszczana i podnoszona wraz ze zwijaniem i rozwijaniem ekranu. 

 

 

Zastosowany w Sali Ziemi potężny ekran wymusił zastosowanie równie spektakularnego zestawu projektorów. Na ekran rzutują trzy projektory bazujące na technologii DLP NEC PH1000 o mocy 11 000 ANSI lumenów, jasności 2000 : 1 i rozdzielczości 1920 × 1200 każdy. Między projektorami a główną matrycą sygnałową Crestron DigitalMedia zostały zastosowane procesory Extron. Za ich pomocą wyświetlanym przez trzy projektory obrazem można zarządzać jak ścianą wideo. Dzięki temu trzy sygnały mogą być w prosty sposób zarządzane i konfigurowane zgodnie z potrzebami klienta. Użytkownik może definiować układ obrazów, dzięki czemu wyświetlany obraz może być traktowany jako jedna całość bądź jako trzy niezależne obrazy. Oczywiście można także stosować konfigurację typu picture in picture. 

 

 

 

Całym systemem audio umożliwiającym transmisję dźwięku pomiędzy salami zarządza procesor BSS Soundweb London BLU-800. Jest on odpowiedzialny za dystrybucję sygnałów i przyporządkowanie ich do odpowiednich sal. Łącznie w całym pawilonie pracuje aż szesnaście procesorów BSS Soundweb London BLU spiętych jako jeden system za pomocą protokołu BLU-Link. Cały system został skonfigurowany jednak w taki sposób, że nawet w przypadku, gdyby główny procesor BLU-800 doznał awarii, dźwięk wciąż będzie płynął. Jeżeli sygnał w danym momencie nie przechodzi przez procesor, możemy pracować w tzw. trybie awaryjnym, przyporządkowującym wejścia i wyjścia w postaci 1 : 1. Wtedy każdy z procesorów pracujących lokalnie w salach odpowiedzialnych za konwersję sygnałów pozwala obsługiwać dwa wybrane mikrofony przewodowe i dwa wybrane tory audio. We wspomnianych już wózkach znajdują się procesory BSS Soundweb London BLU z tzw. BLU-BIB i BLU-BOB, umożliwiającymi nadawanie i odbiór sygnałów. 

 

 

 

 

 

AUTOR: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

ZDJĘCIA: Image Recording Solutions

PRODUCENT: NEC Display Solutions - www.nec-display-solutions.com

DYSTRYBUTOR: NEC Display Solutions Polska - www.nec-display-solutions.pl

reklama
galeria
ostatnie instalacje

Nowe biuro MSD Polska

Powszechna standaryzacja stała się faktem. Jej najbardziej przyziemnym i trywialnym efektem jest to, że hamburger zjedzony w pewnej popularnej sieci będzie smakował mniej więcej tak samo w Polsce, jak i gdziekolwiek na świecie. Również samochód wyprodukowany przez danego producenta niezależnie od szerokości geograficznej będzie dokładnie taki sam.  Nie inaczej wygląda kwestia budowania i wyposażania biur w ramach wielkich, światowych korporacji. Dzięki temu, że ich funkcjonalność, pracujący w nich sprzęt, a często nawet kolorystyka są takie same w każdym zakątku świata, łatwiej jest realizować wytyczone korporacyjne cele. W sposób zautomatyzowany funkcjonuje również zarządzanie ogólnoświatową infrastrukturą, jej utrzymanie, serwisowanie czy ewentualne modernizacje. Przykładem ogólnoświatowej korporacji, która przykłada bardzo dużą wagę do rozwiązań AV pracujących w jej biurach, a przede wszystkim do standaryzowania instalowanych urządzeń, jest firma MSD. Jej polski oddział przeszedł niedawno gruntowną modernizację, w wyniku której zajmowana przez niego powierzchnia w jednym z warszawskich wieżowców rozrosła się do sześciu pięter, na których znajduje się teraz szereg interesujących rozwiązań z zakresu obrazu i dźwięku.

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach

Centrum kongresowe jest bardzo szczególnym pośród wszystkich budynków użyteczności publicznej. W przeciwieństwie do galerii handlowej, uczelni, muzeum czy dworca kolejowego, na etapie budowy nie jesteśmy w stanie z taką dokładnością określić, jakie będą potrzeby klientów względem przestrzeni i pracujących w niej rozwiązań. W związku z tym na etapie projektowania jego wnętrza oraz urządzeń, które mają się w nim znaleźć, trzeba wziąć pod uwagę możliwie największą liczbę scenariuszy użytkowania i na pewnym poziomie abstrakcji wyobrazić sobie oczekiwania klientów. Czy to recepta na sukces takiego budynku? Z pewnością to nie wszystko. W dobie, gdy podobne kompleksy rosną w naszym kraju jak grzyby po deszczu, a i te istniejące już od wielu lat mają się dobrze i są ciągle rozwijane, przestrzeń kongresowa musi mieć to coś, co zachęci organizatorów wydarzeń, aby zagościło ono właśnie w tym konkretnym miejscu. Z całą pewnością jednym z dobrych kierunków jest zamknięcie funkcjonalnej przestrzeni i nowoczesnej technologii w wyjątkowej bryle budynku, czego świetnym przykładem jest Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach.

czytaj także:
instalacje

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach

Centrum kongresowe jest bardzo szczególnym pośród wszystkich budynków użyteczności publicznej. W przeciwieństwie do galerii handlowej, uczelni, muzeum czy dworca kolejowego, na etapie budowy nie jesteśmy w stanie z taką dokładnością określić, jakie będą potrzeby klientów względem przestrzeni i pracujących w niej rozwiązań. W związku z tym na etapie projektowania jego wnętrza oraz urządzeń, które mają się w nim znaleźć, trzeba wziąć pod uwagę możliwie największą liczbę scenariuszy użytkowania i na pewnym poziomie abstrakcji wyobrazić sobie oczekiwania klientów. Czy to recepta na sukces takiego budynku? Z pewnością to nie wszystko. W dobie, gdy podobne kompleksy rosną w naszym kraju jak grzyby po deszczu, a i te istniejące już od wielu lat mają się dobrze i są ciągle rozwijane, przestrzeń kongresowa musi mieć to coś, co zachęci organizatorów wydarzeń, aby zagościło ono właśnie w tym konkretnym miejscu. Z całą pewnością jednym z dobrych kierunków jest zamknięcie funkcjonalnej przestrzeni i nowoczesnej technologii w wyjątkowej bryle budynku, czego świetnym przykładem jest Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach.

instalacje

Pawilon Józefa Czapskiego w Muzeum Narodowym

Państwowe muzea są postrzegane przez wielu jako instytucje archaiczne, z nudnymi wystawami i przestrzenią, do której po prostu nie warto iść. Takie doświadczenia z całą pewnością są wyniesione przez wielu z nas z przeszłości, jeszcze z czasów obowiązkowych wycieczek szkolnych i stadnych spacerów od gabloty do gabloty z przewodnikiem. Ale jeśli ktoś sądzi, że w muzeach państwowych w Polsce nic się nie zmieniło, nie może się bardziej mylić. Coraz więcej obiektów już z zewnątrz, samą bryłą architektoniczną przypomina największe i najbardziej znane placówki muzealne czy galerie sztuki na świecie. Są one projektowane w taki sposób, aby były nie tylko centrum wiedzy historycznej, lecz także miejscem wspólnych spotkań z przyjaciółmi w kawiarni, restauracjach czy ogrodzie, gdzie miło będzie spędzić wolny czas.  Prawdziwa rewolucja dokonała się jednak we wnętrzu. Próżno dziś szukać odgrodzonych liną i słupkami gablot oraz ubranej w jednakowe mundury obsługi pilnującej zwiedzających. Ekspozycja staje się coraz bardziej interaktywna, zachęcając nie tylko do czytania treści, ale aktywnego udziału w wystawie. Taki właśnie jest otwarty przed rokiem Pawilon Józefa Czapskiego – oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, do którego wszystkie rozwiązania z departamentu AV dostarczyła zabrzańska firma Shadok AV. 

TAGI:

NEC Display Solutions
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.