Rozwiązania AV w Pawilonie nr 15 Międzynarodowych Targów Poznańskich

UDOSTĘPNIJ:
30-09-2017

Branża konferencyjno-wystawiennicza już od wielu lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Nikogo nie trzeba już przekonywać, że możliwość osobistego zaprezentowania własnego produktu czy usługi, a także osobiste spotkanie z klientem ze sprzedażowego punktu widzenia, mogą przynieść najlepsze rezultaty. Coraz liczniej organizowane konferencje, spotkania i fora są natomiast niezrównaną szansą na wymianę wiedzy, doświadczeń i możliwość spotkania branży, które w innych okolicznościach nie byłyby możliwe. Jednym z krajowych ośrodków targowych, który przykłada bardzo dużą wagę do modernizacji i rozwoju swojej infrastruktury, są Międzynarodowe Targi Poznańskie. Tym razem przyglądamy się rozwiązaniom technicznym pracującym w Pawilonie nr 15 i słynnej już Sali Ziemi, które pomimo tego, że zostały uruchomione pięć lat temu, wciąż są aktualne i z powodzeniem odpowiadają na wszystkie wymagania inwestora.  

W związku z konsekwentnym i dynamicznym rozwojem poznańskiego kompleksu, w grudniu 2012 roku uruchomiono jedną z najnowocześniejszą salę widowiskowo-koncertową w Polsce, Salę Ziemi znajdującą się w Pawilonie nr 15 MTP.  Po wieloletnich przygotowaniach został on gruntownie przebudowany w wyniku podzielonej na dwa etapy modernizacji W ramach realizacji pierwszego z nich został przeprowadzony remont dolnych sal konferencyjnych znajdujących się na poziomach A i B. Gdy te zostały kompletnie wyremontowane, wyposażone i uruchomione przystąpiono do realizacji wyjątkowego projektu, jakim jest wielofunkcyjna, słynna już dzisiaj Sala Ziemi, w którą zamieniona została dawna przestrzeń wystawiennicza. Dzisiaj znajdująca się tutaj wielofunkcyjna sala być zaaranżowana zarówno w postaci powierzchni ekspozycyjnej, ale także w układzie kinowym, układzie forum czy w formie podziału całej przestrzeni na dwie sale: większą – z siedmiuset miejscami na trybunach i trzystoma pięćdziesięcioma krzesłami na podłodze, oraz mniejszą – z sześciuset miejscami na trybunach. 

 

 

Pierwszym z wyzwań postanowionych przed projektantami instalacji było stworzenie zaawansowanego systemu dystrybucji sygnałów wideo umożliwiającego ich wysyłanie do wszystkich sal równocześnie. Każda z sal jest wyposażona w około dwadzieścia punktów przyłączeniowych, przygotowanych do odebrania sygnałów optycznych w postaci światłowodowej. Standardowy floorbox jest wyposażony w cztery przyłącza optyczne (na potrzeby transmisji wideo), oferujące „czystą” transmisję światłowodową, bez zastosowanego konkretnego protokołu, złącza LAN RJ45 (za pomocą których przesyłane jest audio) oraz gniazdo zasilające. Również kwestia zasilania przy projekcie o tej skali urosła do miana wyzwania, ponieważ zazwyczaj systemy AV są projektowane w taki sposób, aby cała instalacja była zasilana z jednej fazy. Tutaj – ze względu na wielkość systemu i wielkość projektu – okazało się to niemożliwe. Konwersja sygnałów audio i wideo wysyłanych do sieci jest realizowana na poziomie sal za pomocą urządzeń zainstalowanych w dwudziestu trzech mobilnych skrzyniach rack zamontowanych na wózkach; wózki przypisane do Sali Ziemi zostały w odpowiedni sposób pomniejszone, tak aby mogły wjechać pod scenę. 

 

 

Biorąc pod uwagę, że Sala Ziemi to przestrzeń o powierzchni prawie 2000 m2, w której w największym układzie – kinowym, może zasiąść równocześnie blisko dwa tysiące widzów, projektant całego systemu AV, firma IRS, postawiła sobie za cel zaprojektowanie ekranu który nie będzie ustępował tym pokaźnym wartościom i będzie centralnym punktem skupiającym uwagę zgromadzonej w sali widowni. Za sprawą korzystnych proporcji sali i przede wszystkim jej niemałej szerokości (35 m) i wysokości (8 m), zdecydowano się zainstalować potężny, zaprojektowany specjalnie dla tej przestrzeni, rozwijany elektrycznie ekran. Jego wymiary to 27 m szerokości i 6 m wysokości, co daje ponad 160 m2 powierzchni i czyni go jednym z największych ekranów na świecie. Co ciekawe, rura nawojowa – w przeciwieństwie do wielu innych, typowych rozwiązań – znajduje się na dole ekranu i jest opuszczana i podnoszona wraz ze zwijaniem i rozwijaniem ekranu. 

 

 

Zastosowany w Sali Ziemi potężny ekran wymusił zastosowanie równie spektakularnego zestawu projektorów. Na ekran rzutują trzy projektory bazujące na technologii DLP NEC PH1000 o mocy 11 000 ANSI lumenów, jasności 2000 : 1 i rozdzielczości 1920 × 1200 każdy. Między projektorami a główną matrycą sygnałową Crestron DigitalMedia zostały zastosowane procesory Extron. Za ich pomocą wyświetlanym przez trzy projektory obrazem można zarządzać jak ścianą wideo. Dzięki temu trzy sygnały mogą być w prosty sposób zarządzane i konfigurowane zgodnie z potrzebami klienta. Użytkownik może definiować układ obrazów, dzięki czemu wyświetlany obraz może być traktowany jako jedna całość bądź jako trzy niezależne obrazy. Oczywiście można także stosować konfigurację typu picture in picture. 

 

 

 

Całym systemem audio umożliwiającym transmisję dźwięku pomiędzy salami zarządza procesor BSS Soundweb London BLU-800. Jest on odpowiedzialny za dystrybucję sygnałów i przyporządkowanie ich do odpowiednich sal. Łącznie w całym pawilonie pracuje aż szesnaście procesorów BSS Soundweb London BLU spiętych jako jeden system za pomocą protokołu BLU-Link. Cały system został skonfigurowany jednak w taki sposób, że nawet w przypadku, gdyby główny procesor BLU-800 doznał awarii, dźwięk wciąż będzie płynął. Jeżeli sygnał w danym momencie nie przechodzi przez procesor, możemy pracować w tzw. trybie awaryjnym, przyporządkowującym wejścia i wyjścia w postaci 1 : 1. Wtedy każdy z procesorów pracujących lokalnie w salach odpowiedzialnych za konwersję sygnałów pozwala obsługiwać dwa wybrane mikrofony przewodowe i dwa wybrane tory audio. We wspomnianych już wózkach znajdują się procesory BSS Soundweb London BLU z tzw. BLU-BIB i BLU-BOB, umożliwiającymi nadawanie i odbiór sygnałów. 

 

 

 

 

 

AUTOR: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

ZDJĘCIA: Image Recording Solutions

PRODUCENT: NEC Display Solutions - www.nec-display-solutions.com

DYSTRYBUTOR: NEC Display Solutions Polska - www.nec-display-solutions.pl

reklama
galeria
ostatnie instalacje

HistoryLand

Klocki LEGO w takiej formie, jaką znamy dzisiaj, są od 1947 roku głównym budulcem kilku pokoleń młodych architektów, inżynierów, konstruktorów pojazdów, statków kosmicznych i maszyn. To również jedna z ulubionych zabawek wielu ojców, składających potajemnie własne projekty z klocków swoich dzieci. Wielu dorosłych kupuje sobie własne zestawy i w wolnym czasie relaksuje się przy ich składaniu. Nie dziwi zatem, że na przestrzeni lat powstało wiele filmów z bohaterami LEGO, gier komputerowych, a także poważnych budowli. Oczywiście największymi z nich są parki rozrywki Legoland znajdujące się w ojczyźnie LEGO – Dani, a także w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Kalifornii. Od końca września 2017 roku również w Polsce mamy niezwykłą przestrzeń, w której zebrane zostały budowle wykonane z LEGO. Jest nią interaktywne centrum Historyland mieszczące się w starym budynku Dworca Głównego w Krakowie, gdzie za pomocą klocków, projekcji i multimediów zostały opowiedziane najważniejsze dzieje historyczne Polski. 

OH KINO

Gdy myślimy dzisiaj o kinie, zazwyczaj w pierwszej kolejności przychodzą nam na myśl wielkie multipleksy, często będące częścią centrum handlowego lub znajdujące się w jego pobliżu. Takie są trendy na całym świecie i właśnie taki rodzaj kin powstaje obecnie najczęściej. Wiele osób tęskni jednak za atmosferą małego, kameralnego kina. Te kina studyjne, które jeszcze zostały w naszym kraju, zazwyczaj ze względów ekonomicznych są wykorzystywane tylko do pokazów specjalnych bądź grają tylko stare, klasyczne firmy, wciąż znajdujące się w ich zasobach. Niedawno na polskim rynku kinowym zadebiutowała sieć trzech niewielkich kin, które łączą komfort, jakość i repertuar, jakie możemy spotkać w największych multipleksach, z niedostępną w nich, kameralną i przyjazną kinomanom atmosferą. Inwestor zadbał również o to, aby OH KINO było wielofunkcyjną, multimedialną przestrzenią, która już od progu daje znacznie więcej możliwości niż w salach, gdzie można oglądać najnowsze superprodukcje. 

Ekrany LED w salonie Reserved w Londynie

Funkcjonując na bardzo konkurencyjnym rynku, otwierane dzisiaj sklepy modowe nie mogą bazować już tylko na nietuzinkowym wystroju czy świetnym asortymencie. Te cechy ma każdy z konkurentów, a przebicie się ze swoją marką, w szczególności w sytuacji, gdy sklep jest jednym z wielu znajdujących się pod dachem galerii handlowej nie jest zadaniem łatwym. Dlatego też sklepy walczą o to, aby ich architektura czy też wyposażenie były unikatowe na tle konkurencji. Świetnym narzędziem, aby to osiągnąć, są multimedia, bez których nie może się obejść już coraz więcej przestrzeni handlowych. W ten trend wpisuje się doskonale marka LPP. Rozwijając wciąż swoją sieć salonów, nie tylko na rynku polskim, ale również na arenie międzynarodowej, z początkiem września sieć otworzyła swój pierwszy londyński salon zlokalizowany przy prestiżowej ulicy Oxford Street. Cała przestrzeń została wyposażona w ogromną liczbę ekranów LED umożliwiających prezentację oferty sklepu i bieżącą komunikację z klientami, dostarczonych przez warszawską firmę Statim Integrator. Warto przyglądnąć się, jak wyglądały kulisy tego projektu oraz stojący za nim ludzie i technologie. 

TAGI:

NEC Display Solutions
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.