Rozwiązania AV w Pawilonie nr 15 Międzynarodowych Targów Poznańskich

UDOSTĘPNIJ:
30-09-2017

Branża konferencyjno-wystawiennicza już od wielu lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Nikogo nie trzeba już przekonywać, że możliwość osobistego zaprezentowania własnego produktu czy usługi, a także osobiste spotkanie z klientem ze sprzedażowego punktu widzenia, mogą przynieść najlepsze rezultaty. Coraz liczniej organizowane konferencje, spotkania i fora są natomiast niezrównaną szansą na wymianę wiedzy, doświadczeń i możliwość spotkania branży, które w innych okolicznościach nie byłyby możliwe. Jednym z krajowych ośrodków targowych, który przykłada bardzo dużą wagę do modernizacji i rozwoju swojej infrastruktury, są Międzynarodowe Targi Poznańskie. Tym razem przyglądamy się rozwiązaniom technicznym pracującym w Pawilonie nr 15 i słynnej już Sali Ziemi, które pomimo tego, że zostały uruchomione pięć lat temu, wciąż są aktualne i z powodzeniem odpowiadają na wszystkie wymagania inwestora.  

W związku z konsekwentnym i dynamicznym rozwojem poznańskiego kompleksu, w grudniu 2012 roku uruchomiono jedną z najnowocześniejszą salę widowiskowo-koncertową w Polsce, Salę Ziemi znajdującą się w Pawilonie nr 15 MTP.  Po wieloletnich przygotowaniach został on gruntownie przebudowany w wyniku podzielonej na dwa etapy modernizacji W ramach realizacji pierwszego z nich został przeprowadzony remont dolnych sal konferencyjnych znajdujących się na poziomach A i B. Gdy te zostały kompletnie wyremontowane, wyposażone i uruchomione przystąpiono do realizacji wyjątkowego projektu, jakim jest wielofunkcyjna, słynna już dzisiaj Sala Ziemi, w którą zamieniona została dawna przestrzeń wystawiennicza. Dzisiaj znajdująca się tutaj wielofunkcyjna sala być zaaranżowana zarówno w postaci powierzchni ekspozycyjnej, ale także w układzie kinowym, układzie forum czy w formie podziału całej przestrzeni na dwie sale: większą – z siedmiuset miejscami na trybunach i trzystoma pięćdziesięcioma krzesłami na podłodze, oraz mniejszą – z sześciuset miejscami na trybunach. 

 

 

Pierwszym z wyzwań postanowionych przed projektantami instalacji było stworzenie zaawansowanego systemu dystrybucji sygnałów wideo umożliwiającego ich wysyłanie do wszystkich sal równocześnie. Każda z sal jest wyposażona w około dwadzieścia punktów przyłączeniowych, przygotowanych do odebrania sygnałów optycznych w postaci światłowodowej. Standardowy floorbox jest wyposażony w cztery przyłącza optyczne (na potrzeby transmisji wideo), oferujące „czystą” transmisję światłowodową, bez zastosowanego konkretnego protokołu, złącza LAN RJ45 (za pomocą których przesyłane jest audio) oraz gniazdo zasilające. Również kwestia zasilania przy projekcie o tej skali urosła do miana wyzwania, ponieważ zazwyczaj systemy AV są projektowane w taki sposób, aby cała instalacja była zasilana z jednej fazy. Tutaj – ze względu na wielkość systemu i wielkość projektu – okazało się to niemożliwe. Konwersja sygnałów audio i wideo wysyłanych do sieci jest realizowana na poziomie sal za pomocą urządzeń zainstalowanych w dwudziestu trzech mobilnych skrzyniach rack zamontowanych na wózkach; wózki przypisane do Sali Ziemi zostały w odpowiedni sposób pomniejszone, tak aby mogły wjechać pod scenę. 

 

 

Biorąc pod uwagę, że Sala Ziemi to przestrzeń o powierzchni prawie 2000 m2, w której w największym układzie – kinowym, może zasiąść równocześnie blisko dwa tysiące widzów, projektant całego systemu AV, firma IRS, postawiła sobie za cel zaprojektowanie ekranu który nie będzie ustępował tym pokaźnym wartościom i będzie centralnym punktem skupiającym uwagę zgromadzonej w sali widowni. Za sprawą korzystnych proporcji sali i przede wszystkim jej niemałej szerokości (35 m) i wysokości (8 m), zdecydowano się zainstalować potężny, zaprojektowany specjalnie dla tej przestrzeni, rozwijany elektrycznie ekran. Jego wymiary to 27 m szerokości i 6 m wysokości, co daje ponad 160 m2 powierzchni i czyni go jednym z największych ekranów na świecie. Co ciekawe, rura nawojowa – w przeciwieństwie do wielu innych, typowych rozwiązań – znajduje się na dole ekranu i jest opuszczana i podnoszona wraz ze zwijaniem i rozwijaniem ekranu. 

 

 

Zastosowany w Sali Ziemi potężny ekran wymusił zastosowanie równie spektakularnego zestawu projektorów. Na ekran rzutują trzy projektory bazujące na technologii DLP NEC PH1000 o mocy 11 000 ANSI lumenów, jasności 2000 : 1 i rozdzielczości 1920 × 1200 każdy. Między projektorami a główną matrycą sygnałową Crestron DigitalMedia zostały zastosowane procesory Extron. Za ich pomocą wyświetlanym przez trzy projektory obrazem można zarządzać jak ścianą wideo. Dzięki temu trzy sygnały mogą być w prosty sposób zarządzane i konfigurowane zgodnie z potrzebami klienta. Użytkownik może definiować układ obrazów, dzięki czemu wyświetlany obraz może być traktowany jako jedna całość bądź jako trzy niezależne obrazy. Oczywiście można także stosować konfigurację typu picture in picture. 

 

 

 

Całym systemem audio umożliwiającym transmisję dźwięku pomiędzy salami zarządza procesor BSS Soundweb London BLU-800. Jest on odpowiedzialny za dystrybucję sygnałów i przyporządkowanie ich do odpowiednich sal. Łącznie w całym pawilonie pracuje aż szesnaście procesorów BSS Soundweb London BLU spiętych jako jeden system za pomocą protokołu BLU-Link. Cały system został skonfigurowany jednak w taki sposób, że nawet w przypadku, gdyby główny procesor BLU-800 doznał awarii, dźwięk wciąż będzie płynął. Jeżeli sygnał w danym momencie nie przechodzi przez procesor, możemy pracować w tzw. trybie awaryjnym, przyporządkowującym wejścia i wyjścia w postaci 1 : 1. Wtedy każdy z procesorów pracujących lokalnie w salach odpowiedzialnych za konwersję sygnałów pozwala obsługiwać dwa wybrane mikrofony przewodowe i dwa wybrane tory audio. We wspomnianych już wózkach znajdują się procesory BSS Soundweb London BLU z tzw. BLU-BIB i BLU-BOB, umożliwiającymi nadawanie i odbiór sygnałów. 

 

 

 

 

 

AUTOR: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

ZDJĘCIA: Image Recording Solutions

PRODUCENT: NEC Display Solutions - www.nec-display-solutions.com

DYSTRYBUTOR: NEC Display Solutions Polska - www.nec-display-solutions.pl

reklama
galeria
ostatnie instalacje

Rozwiązania Linearic w Hotelu Rondo

Hotel Rondo – za niepozornie brzmiącą nazwą kryje się nowoczesny kompleks rekreacyjno-biznesowy, położony w Wąbrzeźnie w województwie kujawsko-pomorskim, w malowniczym zakątku między Toruniem, Brodnicą i Grudziądzem. Otoczony bujną zielenią i zbiornikami wodnymi Hotel Rondo został w ciągu ostatniego roku doinwestowany i solidnie rozwinięty o dodatkowe, wykraczające daleko poza stricte hotelowe, aspekty czyniące zeń kompleksowe centrum rekreacji i biznesu, spełniające najwyższe standardy oraz będące odpowiedzią na wciąż rosnące zapotrzebowanie dużych firm na usługi łączone. DD INSTALL Dawid Kujawiński, Dariusz Sobolewski – firma-córka GOLTRONET – przeprowadziła pełną instalację audio z użyciem dostarczonych przez firmę Linearic rozwiązań, dzięki czemu Hotel Rondo w Wąbrzeźnie dysponuje własnym zapleczem eventowym, konferencyjno-biznesowym oraz urozmaiconą częścią rozrywkowo-wypoczynkową.

Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu

Opole jest miastem znanym przynajmniej z kilku charakterystycznych symboli, jednak z całą pewnością najpopularniejszym z nich, bijącym w rankingach popularności wszystkie inne, jest zorganizowany w tym roku po raz 54. Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu. To dzięki tej imprezie ponad pół wieku temu stolica województwa opolskiego stała się prawdziwą stolicą polskiej piosenki.
W sierpniu 2016 w Opolu swoją działalność zainaugurowała instytucja prezentująca historię polskiej piosenki od lat dwudziestych do czasów najnowszych oraz dorobek najważniejszych artystów polskiej sceny muzycznej – Muzeum Polskiej Piosenki. Jego wystawę wypełnia ogromna liczba bardzo symbolicznych dla polskiej piosenki rekwizytów i pamiątek, związanych zarówno z największymi przebojami, jak i opolskim festiwalem. Pod jednym dachem zgromadzono tutaj zarówno historyczne artefakty, jak i przygotowane specjalnie dla tego miejsca atrakcyjne dla widza materiały audio i wideo oraz aplikacje interaktywne zamknięte w atrakcyjnej architekturze. 

czytaj także:
wydarzenia

NEC Competence Days 2017

Czwarty kwartał to dla branży AV najgorętszy okres każdego roku. To czas najbardziej zintensyfikowanych prac nad finalizowaniem już rozpoczętych przedsięwzięć, które mają zostać ukończone do końca grudnia, a przede wszystkim czas wielu spotkań z inwestorami i rozpoczęcie prac nad zupełnie nowymi projektami, jakie będą realizowane w kolejnym roku. W tym okresie wielu producentów decyduje się na premierę swoich produktów, dając możliwość wpisania ich do powstających z końcem roku projektów. Pomimo natłoku zadań związanych z końcem roku, na początku października oczy większości integratorów, projektantów i osób zajmujących się dostarczaniem rozwiązań AV są zwrócone w stronę Małopolski, gdzie odbywa się najważniejsza impreza branży w Polsce – NEC Competence Days. 

instalacje

Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu

Opole jest miastem znanym przynajmniej z kilku charakterystycznych symboli, jednak z całą pewnością najpopularniejszym z nich, bijącym w rankingach popularności wszystkie inne, jest zorganizowany w tym roku po raz 54. Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu. To dzięki tej imprezie ponad pół wieku temu stolica województwa opolskiego stała się prawdziwą stolicą polskiej piosenki.
W sierpniu 2016 w Opolu swoją działalność zainaugurowała instytucja prezentująca historię polskiej piosenki od lat dwudziestych do czasów najnowszych oraz dorobek najważniejszych artystów polskiej sceny muzycznej – Muzeum Polskiej Piosenki. Jego wystawę wypełnia ogromna liczba bardzo symbolicznych dla polskiej piosenki rekwizytów i pamiątek, związanych zarówno z największymi przebojami, jak i opolskim festiwalem. Pod jednym dachem zgromadzono tutaj zarówno historyczne artefakty, jak i przygotowane specjalnie dla tego miejsca atrakcyjne dla widza materiały audio i wideo oraz aplikacje interaktywne zamknięte w atrakcyjnej architekturze. 

instalacje

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach

Centrum kongresowe jest bardzo szczególnym pośród wszystkich budynków użyteczności publicznej. W przeciwieństwie do galerii handlowej, uczelni, muzeum czy dworca kolejowego, na etapie budowy nie jesteśmy w stanie z taką dokładnością określić, jakie będą potrzeby klientów względem przestrzeni i pracujących w niej rozwiązań. W związku z tym na etapie projektowania jego wnętrza oraz urządzeń, które mają się w nim znaleźć, trzeba wziąć pod uwagę możliwie największą liczbę scenariuszy użytkowania i na pewnym poziomie abstrakcji wyobrazić sobie oczekiwania klientów. Czy to recepta na sukces takiego budynku? Z pewnością to nie wszystko. W dobie, gdy podobne kompleksy rosną w naszym kraju jak grzyby po deszczu, a i te istniejące już od wielu lat mają się dobrze i są ciągle rozwijane, przestrzeń kongresowa musi mieć to coś, co zachęci organizatorów wydarzeń, aby zagościło ono właśnie w tym konkretnym miejscu. Z całą pewnością jednym z dobrych kierunków jest zamknięcie funkcjonalnej przestrzeni i nowoczesnej technologii w wyjątkowej bryle budynku, czego świetnym przykładem jest Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach.

TAGI:

NEC Display Solutions
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.