Pawilon Józefa Czapskiego w Muzeum Narodowym

UDOSTĘPNIJ:
28-08-2017

Państwowe muzea są postrzegane przez wielu jako instytucje archaiczne, z nudnymi wystawami i przestrzenią, do której po prostu nie warto iść. Takie doświadczenia z całą pewnością są wyniesione przez wielu z nas z przeszłości, jeszcze z czasów obowiązkowych wycieczek szkolnych i stadnych spacerów od gabloty do gabloty z przewodnikiem. Ale jeśli ktoś sądzi, że w muzeach państwowych w Polsce nic się nie zmieniło, nie może się bardziej mylić. Coraz więcej obiektów już z zewnątrz, samą bryłą architektoniczną przypomina największe i najbardziej znane placówki muzealne czy galerie sztuki na świecie. Są one projektowane w taki sposób, aby były nie tylko centrum wiedzy historycznej, lecz także miejscem wspólnych spotkań z przyjaciółmi w kawiarni, restauracjach czy ogrodzie, gdzie miło będzie spędzić wolny czas.  Prawdziwa rewolucja dokonała się jednak we wnętrzu. Próżno dziś szukać odgrodzonych liną i słupkami gablot oraz ubranej w jednakowe mundury obsługi pilnującej zwiedzających. Ekspozycja staje się coraz bardziej interaktywna, zachęcając nie tylko do czytania treści, ale aktywnego udziału w wystawie. Taki właśnie jest otwarty przed rokiem Pawilon Józefa Czapskiego – oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, do którego wszystkie rozwiązania z departamentu AV dostarczyła zabrzańska firma Shadok AV. 

 

Budowa obiektu została uruchomiona w niedługim czasie po podpisanej w Zamku Królewskim na Wawelu 7 maja 2014 roku umowie o dofinansowanie całego przedsięwzięcia. Niewiele ponad rok później na działce przy ulicy Piłsudskiego 12 w Krakowie stała już bryła budynku, na dachu której 28 lipca 2015 odbyła się symboliczna uroczystość zatknięcia wiechy. Uroczyste otwarcie obiektu zostało zorganizowane 22 kwietnia 2016 roku, w symboliczny sposób celebrując i wpisując się w rocznicę stu dwudziestych urodzin artysty. Cały budynek jest w całości poświęcony Józefowi Czapskiemu, wnukowi twórcy najcenniejszej w Polsce kolekcji numizmatów, a przede wszystkim pisarzowi, malarzowi, krytykowi sztuki i polskiemu intelektualiście. Na powierzchni 600 m2 Pawilonu Józefa Czapskiego zostały zlokalizowane m.in. sala ze stałą ekspozycją, sala wystaw czasowych, czytelnia i kawiarnia, a także sala multimedialna, w której prezentowane są obrazy filmowe związane z tematyką ekspozycji zmiennych oraz filmy związane z Józefem Czapskim. Dla gości obiektu otwarty jest także taras widokowy. 

 

W obiekcie znalazło się wiele gablot wykonanych z materiału o nazwie Corian. Ze względu na różne rozmiary tych konstrukcji, wynikające z samego projektu architektonicznego i wizji wystawy, zainstalowano w nich monitory o różnych przekątnych. Pracują tutaj takie konstrukcje jak Iiyama TF2234MC-B1AGB o przekątnej 22 cali, Iiyama TF1934MC o przekątnej 19 cali, a także monitory NEC P553SST, NEC X554UNS, NEC P403, NEC P553SST, NEC E505 czy NEC V552. Część z tych urządzeń to rozwiązania ze zintegrowanymi nakładkami dotykowymi, w niektórych zastosowano folie marki Displax umożliwiające równoczesne wykrywanie dotyku w dwóch miejscach ekranu. W przypadku wszystkich gablot multimedialnych i gablot ze stronami z archiwalnych ksiąg, odtwarzaniem materiałów wideo zajmują się playery Cayin SMP-2000 z odtwarzaczem SMP-NEO Player pracujące pod kontrolą serwera Cayin CMS-40-1. 

 

 

W obiekcie znajduje się interesujące rozwiązanie z departamentu audio. W Pokoju Świadka, jak i w głównej przestrzeni wystawowej za odtwarzanie dźwięku odpowiadają szczególne głośniki – konstrukcje serii Sound Shower firmy Panphonics. To głośniki kierunkowe do bardzo precyzyjnego nagłośnienia wybranej, niewielkiej przestrzeni i tym samym skierowania dźwięku dokładnie do uszu konkretnego słuchacza. Zastosowane w Pawilonie Józefa Czapskiego modele to dwa głośniki o wymiarach 60 × 20 cm, trzy o wymiarach 60 × 60 cm i aż dziesięć odznaczających się wielkością 120 × 20 cm. Te ostatnie modele doskonale sprawdziły się przy stanowiskach multimedialnych, zapewniając nagłośnienie dokładnie obszaru znajdującego się przed monitorem, na którym wyświetlane są materiały wideo. Wszystkie głośniki marki Panphonics są zasilane piętnastoma wzmacniaczami AA 160E tego samego producenta. 

AUTOR: Maciej Bałys

ZDJĘCIA: Muzeum Narodowe, Shadok AV

PRODUCENT: NEC Display Solutions - www.nec-display-solutions.com

DYSTRYBUTOR: NEC Display Solutions Polska - www.nec-display-solutions.pl

reklama
galeria
ostatnie instalacje

Muzeum Polaków Ratujących Żydów

Nowoczesne technologie wyświetlania szturmem wtargnęły do przestrzeni muzealnych. Z niewielkimi wyjątkami praktycznie nie sposób już spotkać wystawy, na której nie znajdowałyby się urządzenia prezentujące filmy, grafiki, animacje, prezentacje czy nawet interaktywne aplikacje edukacyjne, upowszechniające treści wystawy za pomocą dotykowego ekranu, klawiatury, a także coraz częściej ruchów i gestów. Materiały wideo są dzisiaj wyświetlanie nie tylko w formie płaskiego obrazu 2D, ale również w postaci mappingu na modelach, kostiumach, manekinach, dwustronnych ekranach, ekranach wodnych czy parowych. Do głosu zaczynają powoli dochodzić także projekcje holograficzne, które umożliwiają oglądanie wyświetlanego obrazu z każdej strony.

Paradoksalnie wszystkie te technologie sprawiają, że historyczne eksponaty zaczynają znikać z przestrzeni muzeum. Prawdziwą sztuką jest umiejętne połączenie eksponatów z epoki z nowoczesną technologią, która pozwoli je ożywić i prezentować w szerszym kontekście. Takie założenia udało się spełnić w ekspozycji Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej, zaprojektowanej przez jednego z najlepszych w Polsce architektów – Mirosława Nizio i firmę Nizio Design International, oraz uzbrojonej w nowoczesne rozwiązania z zakresu audio wideo przez krakowskiego integratora – firmę 3Logic. 

czytaj także:

TAGI:

NEC Display Solutions
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.