Pawilon Józefa Czapskiego w Muzeum Narodowym

UDOSTĘPNIJ:
28-08-2017

Państwowe muzea są postrzegane przez wielu jako instytucje archaiczne, z nudnymi wystawami i przestrzenią, do której po prostu nie warto iść. Takie doświadczenia z całą pewnością są wyniesione przez wielu z nas z przeszłości, jeszcze z czasów obowiązkowych wycieczek szkolnych i stadnych spacerów od gabloty do gabloty z przewodnikiem. Ale jeśli ktoś sądzi, że w muzeach państwowych w Polsce nic się nie zmieniło, nie może się bardziej mylić. Coraz więcej obiektów już z zewnątrz, samą bryłą architektoniczną przypomina największe i najbardziej znane placówki muzealne czy galerie sztuki na świecie. Są one projektowane w taki sposób, aby były nie tylko centrum wiedzy historycznej, lecz także miejscem wspólnych spotkań z przyjaciółmi w kawiarni, restauracjach czy ogrodzie, gdzie miło będzie spędzić wolny czas.  Prawdziwa rewolucja dokonała się jednak we wnętrzu. Próżno dziś szukać odgrodzonych liną i słupkami gablot oraz ubranej w jednakowe mundury obsługi pilnującej zwiedzających. Ekspozycja staje się coraz bardziej interaktywna, zachęcając nie tylko do czytania treści, ale aktywnego udziału w wystawie. Taki właśnie jest otwarty przed rokiem Pawilon Józefa Czapskiego – oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, do którego wszystkie rozwiązania z departamentu AV dostarczyła zabrzańska firma Shadok AV. 

 

Budowa obiektu została uruchomiona w niedługim czasie po podpisanej w Zamku Królewskim na Wawelu 7 maja 2014 roku umowie o dofinansowanie całego przedsięwzięcia. Niewiele ponad rok później na działce przy ulicy Piłsudskiego 12 w Krakowie stała już bryła budynku, na dachu której 28 lipca 2015 odbyła się symboliczna uroczystość zatknięcia wiechy. Uroczyste otwarcie obiektu zostało zorganizowane 22 kwietnia 2016 roku, w symboliczny sposób celebrując i wpisując się w rocznicę stu dwudziestych urodzin artysty. Cały budynek jest w całości poświęcony Józefowi Czapskiemu, wnukowi twórcy najcenniejszej w Polsce kolekcji numizmatów, a przede wszystkim pisarzowi, malarzowi, krytykowi sztuki i polskiemu intelektualiście. Na powierzchni 600 m2 Pawilonu Józefa Czapskiego zostały zlokalizowane m.in. sala ze stałą ekspozycją, sala wystaw czasowych, czytelnia i kawiarnia, a także sala multimedialna, w której prezentowane są obrazy filmowe związane z tematyką ekspozycji zmiennych oraz filmy związane z Józefem Czapskim. Dla gości obiektu otwarty jest także taras widokowy. 

 

W obiekcie znalazło się wiele gablot wykonanych z materiału o nazwie Corian. Ze względu na różne rozmiary tych konstrukcji, wynikające z samego projektu architektonicznego i wizji wystawy, zainstalowano w nich monitory o różnych przekątnych. Pracują tutaj takie konstrukcje jak Iiyama TF2234MC-B1AGB o przekątnej 22 cali, Iiyama TF1934MC o przekątnej 19 cali, a także monitory NEC P553SST, NEC X554UNS, NEC P403, NEC P553SST, NEC E505 czy NEC V552. Część z tych urządzeń to rozwiązania ze zintegrowanymi nakładkami dotykowymi, w niektórych zastosowano folie marki Displax umożliwiające równoczesne wykrywanie dotyku w dwóch miejscach ekranu. W przypadku wszystkich gablot multimedialnych i gablot ze stronami z archiwalnych ksiąg, odtwarzaniem materiałów wideo zajmują się playery Cayin SMP-2000 z odtwarzaczem SMP-NEO Player pracujące pod kontrolą serwera Cayin CMS-40-1. 

 

 

W obiekcie znajduje się interesujące rozwiązanie z departamentu audio. W Pokoju Świadka, jak i w głównej przestrzeni wystawowej za odtwarzanie dźwięku odpowiadają szczególne głośniki – konstrukcje serii Sound Shower firmy Panphonics. To głośniki kierunkowe do bardzo precyzyjnego nagłośnienia wybranej, niewielkiej przestrzeni i tym samym skierowania dźwięku dokładnie do uszu konkretnego słuchacza. Zastosowane w Pawilonie Józefa Czapskiego modele to dwa głośniki o wymiarach 60 × 20 cm, trzy o wymiarach 60 × 60 cm i aż dziesięć odznaczających się wielkością 120 × 20 cm. Te ostatnie modele doskonale sprawdziły się przy stanowiskach multimedialnych, zapewniając nagłośnienie dokładnie obszaru znajdującego się przed monitorem, na którym wyświetlane są materiały wideo. Wszystkie głośniki marki Panphonics są zasilane piętnastoma wzmacniaczami AA 160E tego samego producenta. 

AUTOR: Maciej Bałys

ZDJĘCIA: Muzeum Narodowe, Shadok AV

PRODUCENT: NEC Display Solutions - www.nec-display-solutions.com

DYSTRYBUTOR: NEC Display Solutions Polska - www.nec-display-solutions.pl

reklama
galeria
ostatnie instalacje

Hotel Courtyard by Marriott Katowice City Center

Inwestorzy rynku hotelowego na całym świecie bardzo dbają o to, aby ich obiekt miał unikatowe cechy bądź rozwiązania wyróżniające go na tle konkurencji. Czasami jest to niezwykły widok z pokoi, czasem wyjątkowa lokalizacja, a jeszcze innym razem wiszący nad barem cadillac i nietuzinkowy wystrój. Oczywiście waga i znaczenie tych elementów są uzależnione od głównych funkcji, jakie pełni hotel i dla jakich klientów jest stworzony. Inaczej skonfigurowany będzie hotel dla rodzin pragnących odpoczynku, w inny sposób obiekt dla ludzi aktywnych, oczekujących sportowych rozrywek, a jeszcze inaczej przestrzeń przeznaczona do konferencji czy spotkań biznesowych. W tym wypadku, oprócz położenia w centrum miasta, blisko rozwiniętej infrastruktury drogowej czy bliskości lotniska bardzo istotne jest odpowiednia przestrzeń i zaplecze techniczne umożliwiające organizację różnorodnych wydarzeń biznesowych. Taki jest właśnie otwarty z końcem 2017 roku Hotel Courtyard by Marriott Katowice City Center łączący atrakcyjną lokalizację, stworzony przy udziale najwyższej jakości materiałów wnętrza doskonałe rozwiązania z zakresu AV na potrzeby biznesu oraz wyjątkową w skali kraju przestrzeń restauracyjną z widokiem na cztery strony świata. 

Rozwiązania firmy ATEN w Telewizji Artear

Kanały informacyjne działają na bardzo wysokokonkurencyjnym rynku, gdzie swoją sympatię bądź niechęć do kanału widzowie mogą wyrazić natychmiast, za pomocą jednego przycisku na pilocie. Aby móc konkurować na tym rynku, nie wystarczy tworzyć najlepsze treści – newsy muszą być dostarczone jak najszybciej. Pomagają w tym reporterzy terenowi, wozy satelitarne, a często nawet sami widzowie, kontaktujący się przez przeznaczone dla nich platformy komunikacji. Jednym z rozwiązań, które już wiele lat temu jest znakiem rozpoznawczym wszystkich newsroomów na całym świecie, jest ściana wielomonitorowa, na której równocześnie można podglądać nie tylko to, co dzieje się na wszystkich kanałach stacji, ale również na kanałach konkurencyjnych, mediach społecznościowych czy portalach agencyjnych. Niedawno argentyńska stacja Artear zdecydowała się zoptymalizować swój newsroom i zainstalować w nim dwie potężne ściany wideo złożone łącznie z osiemdziesięciu pięciu monitorów. Niełatwe zadanie zarządzania i transmisji sygnałów zostało powierzone rozwiązaniom marki Aten. 

HistoryLand

Klocki LEGO w takiej formie, jaką znamy dzisiaj, są od 1947 roku głównym budulcem kilku pokoleń młodych architektów, inżynierów, konstruktorów pojazdów, statków kosmicznych i maszyn. To również jedna z ulubionych zabawek wielu ojców, składających potajemnie własne projekty z klocków swoich dzieci. Wielu dorosłych kupuje sobie własne zestawy i w wolnym czasie relaksuje się przy ich składaniu. Nie dziwi zatem, że na przestrzeni lat powstało wiele filmów z bohaterami LEGO, gier komputerowych, a także poważnych budowli. Oczywiście największymi z nich są parki rozrywki Legoland znajdujące się w ojczyźnie LEGO – Dani, a także w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Kalifornii. Od końca września 2017 roku również w Polsce mamy niezwykłą przestrzeń, w której zebrane zostały budowle wykonane z LEGO. Jest nią interaktywne centrum Historyland mieszczące się w starym budynku Dworca Głównego w Krakowie, gdzie za pomocą klocków, projekcji i multimediów zostały opowiedziane najważniejsze dzieje historyczne Polski. 

TAGI:

NEC Display Solutions
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.