Pawilon Józefa Czapskiego w Muzeum Narodowym

UDOSTĘPNIJ:
28-08-2017

Państwowe muzea są postrzegane przez wielu jako instytucje archaiczne, z nudnymi wystawami i przestrzenią, do której po prostu nie warto iść. Takie doświadczenia z całą pewnością są wyniesione przez wielu z nas z przeszłości, jeszcze z czasów obowiązkowych wycieczek szkolnych i stadnych spacerów od gabloty do gabloty z przewodnikiem. Ale jeśli ktoś sądzi, że w muzeach państwowych w Polsce nic się nie zmieniło, nie może się bardziej mylić. Coraz więcej obiektów już z zewnątrz, samą bryłą architektoniczną przypomina największe i najbardziej znane placówki muzealne czy galerie sztuki na świecie. Są one projektowane w taki sposób, aby były nie tylko centrum wiedzy historycznej, lecz także miejscem wspólnych spotkań z przyjaciółmi w kawiarni, restauracjach czy ogrodzie, gdzie miło będzie spędzić wolny czas.  Prawdziwa rewolucja dokonała się jednak we wnętrzu. Próżno dziś szukać odgrodzonych liną i słupkami gablot oraz ubranej w jednakowe mundury obsługi pilnującej zwiedzających. Ekspozycja staje się coraz bardziej interaktywna, zachęcając nie tylko do czytania treści, ale aktywnego udziału w wystawie. Taki właśnie jest otwarty przed rokiem Pawilon Józefa Czapskiego – oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, do którego wszystkie rozwiązania z departamentu AV dostarczyła zabrzańska firma Shadok AV. 

 

Budowa obiektu została uruchomiona w niedługim czasie po podpisanej w Zamku Królewskim na Wawelu 7 maja 2014 roku umowie o dofinansowanie całego przedsięwzięcia. Niewiele ponad rok później na działce przy ulicy Piłsudskiego 12 w Krakowie stała już bryła budynku, na dachu której 28 lipca 2015 odbyła się symboliczna uroczystość zatknięcia wiechy. Uroczyste otwarcie obiektu zostało zorganizowane 22 kwietnia 2016 roku, w symboliczny sposób celebrując i wpisując się w rocznicę stu dwudziestych urodzin artysty. Cały budynek jest w całości poświęcony Józefowi Czapskiemu, wnukowi twórcy najcenniejszej w Polsce kolekcji numizmatów, a przede wszystkim pisarzowi, malarzowi, krytykowi sztuki i polskiemu intelektualiście. Na powierzchni 600 m2 Pawilonu Józefa Czapskiego zostały zlokalizowane m.in. sala ze stałą ekspozycją, sala wystaw czasowych, czytelnia i kawiarnia, a także sala multimedialna, w której prezentowane są obrazy filmowe związane z tematyką ekspozycji zmiennych oraz filmy związane z Józefem Czapskim. Dla gości obiektu otwarty jest także taras widokowy. 

 

W obiekcie znalazło się wiele gablot wykonanych z materiału o nazwie Corian. Ze względu na różne rozmiary tych konstrukcji, wynikające z samego projektu architektonicznego i wizji wystawy, zainstalowano w nich monitory o różnych przekątnych. Pracują tutaj takie konstrukcje jak Iiyama TF2234MC-B1AGB o przekątnej 22 cali, Iiyama TF1934MC o przekątnej 19 cali, a także monitory NEC P553SST, NEC X554UNS, NEC P403, NEC P553SST, NEC E505 czy NEC V552. Część z tych urządzeń to rozwiązania ze zintegrowanymi nakładkami dotykowymi, w niektórych zastosowano folie marki Displax umożliwiające równoczesne wykrywanie dotyku w dwóch miejscach ekranu. W przypadku wszystkich gablot multimedialnych i gablot ze stronami z archiwalnych ksiąg, odtwarzaniem materiałów wideo zajmują się playery Cayin SMP-2000 z odtwarzaczem SMP-NEO Player pracujące pod kontrolą serwera Cayin CMS-40-1. 

 

 

W obiekcie znajduje się interesujące rozwiązanie z departamentu audio. W Pokoju Świadka, jak i w głównej przestrzeni wystawowej za odtwarzanie dźwięku odpowiadają szczególne głośniki – konstrukcje serii Sound Shower firmy Panphonics. To głośniki kierunkowe do bardzo precyzyjnego nagłośnienia wybranej, niewielkiej przestrzeni i tym samym skierowania dźwięku dokładnie do uszu konkretnego słuchacza. Zastosowane w Pawilonie Józefa Czapskiego modele to dwa głośniki o wymiarach 60 × 20 cm, trzy o wymiarach 60 × 60 cm i aż dziesięć odznaczających się wielkością 120 × 20 cm. Te ostatnie modele doskonale sprawdziły się przy stanowiskach multimedialnych, zapewniając nagłośnienie dokładnie obszaru znajdującego się przed monitorem, na którym wyświetlane są materiały wideo. Wszystkie głośniki marki Panphonics są zasilane piętnastoma wzmacniaczami AA 160E tego samego producenta. 

AUTOR: Maciej Bałys

ZDJĘCIA: Muzeum Narodowe, Shadok AV

PRODUCENT: NEC Display Solutions - www.nec-display-solutions.com

DYSTRYBUTOR: NEC Display Solutions Polska - www.nec-display-solutions.pl

reklama
galeria
ostatnie instalacje

Rozwiązania Linearic w Hotelu Rondo

Hotel Rondo – za niepozornie brzmiącą nazwą kryje się nowoczesny kompleks rekreacyjno-biznesowy, położony w Wąbrzeźnie w województwie kujawsko-pomorskim, w malowniczym zakątku między Toruniem, Brodnicą i Grudziądzem. Otoczony bujną zielenią i zbiornikami wodnymi Hotel Rondo został w ciągu ostatniego roku doinwestowany i solidnie rozwinięty o dodatkowe, wykraczające daleko poza stricte hotelowe, aspekty czyniące zeń kompleksowe centrum rekreacji i biznesu, spełniające najwyższe standardy oraz będące odpowiedzią na wciąż rosnące zapotrzebowanie dużych firm na usługi łączone. DD INSTALL Dawid Kujawiński, Dariusz Sobolewski – firma-córka GOLTRONET – przeprowadziła pełną instalację audio z użyciem dostarczonych przez firmę Linearic rozwiązań, dzięki czemu Hotel Rondo w Wąbrzeźnie dysponuje własnym zapleczem eventowym, konferencyjno-biznesowym oraz urozmaiconą częścią rozrywkowo-wypoczynkową.

Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu

Opole jest miastem znanym przynajmniej z kilku charakterystycznych symboli, jednak z całą pewnością najpopularniejszym z nich, bijącym w rankingach popularności wszystkie inne, jest zorganizowany w tym roku po raz 54. Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu. To dzięki tej imprezie ponad pół wieku temu stolica województwa opolskiego stała się prawdziwą stolicą polskiej piosenki.
W sierpniu 2016 w Opolu swoją działalność zainaugurowała instytucja prezentująca historię polskiej piosenki od lat dwudziestych do czasów najnowszych oraz dorobek najważniejszych artystów polskiej sceny muzycznej – Muzeum Polskiej Piosenki. Jego wystawę wypełnia ogromna liczba bardzo symbolicznych dla polskiej piosenki rekwizytów i pamiątek, związanych zarówno z największymi przebojami, jak i opolskim festiwalem. Pod jednym dachem zgromadzono tutaj zarówno historyczne artefakty, jak i przygotowane specjalnie dla tego miejsca atrakcyjne dla widza materiały audio i wideo oraz aplikacje interaktywne zamknięte w atrakcyjnej architekturze. 

czytaj także:
wydarzenia

NEC Competence Days 2017

Czwarty kwartał to dla branży AV najgorętszy okres każdego roku. To czas najbardziej zintensyfikowanych prac nad finalizowaniem już rozpoczętych przedsięwzięć, które mają zostać ukończone do końca grudnia, a przede wszystkim czas wielu spotkań z inwestorami i rozpoczęcie prac nad zupełnie nowymi projektami, jakie będą realizowane w kolejnym roku. W tym okresie wielu producentów decyduje się na premierę swoich produktów, dając możliwość wpisania ich do powstających z końcem roku projektów. Pomimo natłoku zadań związanych z końcem roku, na początku października oczy większości integratorów, projektantów i osób zajmujących się dostarczaniem rozwiązań AV są zwrócone w stronę Małopolski, gdzie odbywa się najważniejsza impreza branży w Polsce – NEC Competence Days. 

instalacje

Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu

Opole jest miastem znanym przynajmniej z kilku charakterystycznych symboli, jednak z całą pewnością najpopularniejszym z nich, bijącym w rankingach popularności wszystkie inne, jest zorganizowany w tym roku po raz 54. Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu. To dzięki tej imprezie ponad pół wieku temu stolica województwa opolskiego stała się prawdziwą stolicą polskiej piosenki.
W sierpniu 2016 w Opolu swoją działalność zainaugurowała instytucja prezentująca historię polskiej piosenki od lat dwudziestych do czasów najnowszych oraz dorobek najważniejszych artystów polskiej sceny muzycznej – Muzeum Polskiej Piosenki. Jego wystawę wypełnia ogromna liczba bardzo symbolicznych dla polskiej piosenki rekwizytów i pamiątek, związanych zarówno z największymi przebojami, jak i opolskim festiwalem. Pod jednym dachem zgromadzono tutaj zarówno historyczne artefakty, jak i przygotowane specjalnie dla tego miejsca atrakcyjne dla widza materiały audio i wideo oraz aplikacje interaktywne zamknięte w atrakcyjnej architekturze. 

instalacje

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach

Centrum kongresowe jest bardzo szczególnym pośród wszystkich budynków użyteczności publicznej. W przeciwieństwie do galerii handlowej, uczelni, muzeum czy dworca kolejowego, na etapie budowy nie jesteśmy w stanie z taką dokładnością określić, jakie będą potrzeby klientów względem przestrzeni i pracujących w niej rozwiązań. W związku z tym na etapie projektowania jego wnętrza oraz urządzeń, które mają się w nim znaleźć, trzeba wziąć pod uwagę możliwie największą liczbę scenariuszy użytkowania i na pewnym poziomie abstrakcji wyobrazić sobie oczekiwania klientów. Czy to recepta na sukces takiego budynku? Z pewnością to nie wszystko. W dobie, gdy podobne kompleksy rosną w naszym kraju jak grzyby po deszczu, a i te istniejące już od wielu lat mają się dobrze i są ciągle rozwijane, przestrzeń kongresowa musi mieć to coś, co zachęci organizatorów wydarzeń, aby zagościło ono właśnie w tym konkretnym miejscu. Z całą pewnością jednym z dobrych kierunków jest zamknięcie funkcjonalnej przestrzeni i nowoczesnej technologii w wyjątkowej bryle budynku, czego świetnym przykładem jest Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach.

TAGI:

NEC Display Solutions
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.