Muzeum Polaków Ratujących Żydów

UDOSTĘPNIJ:
28-08-2017

Nowoczesne technologie wyświetlania szturmem wtargnęły do przestrzeni muzealnych. Z niewielkimi wyjątkami praktycznie nie sposób już spotkać wystawy, na której nie znajdowałyby się urządzenia prezentujące filmy, grafiki, animacje, prezentacje czy nawet interaktywne aplikacje edukacyjne, upowszechniające treści wystawy za pomocą dotykowego ekranu, klawiatury, a także coraz częściej ruchów i gestów. Materiały wideo są dzisiaj wyświetlanie nie tylko w formie płaskiego obrazu 2D, ale również w postaci mappingu na modelach, kostiumach, manekinach, dwustronnych ekranach, ekranach wodnych czy parowych. Do głosu zaczynają powoli dochodzić także projekcje holograficzne, które umożliwiają oglądanie wyświetlanego obrazu z każdej strony.

Paradoksalnie wszystkie te technologie sprawiają, że historyczne eksponaty zaczynają znikać z przestrzeni muzeum. Prawdziwą sztuką jest umiejętne połączenie eksponatów z epoki z nowoczesną technologią, która pozwoli je ożywić i prezentować w szerszym kontekście. Takie założenia udało się spełnić w ekspozycji Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej, zaprojektowanej przez jednego z najlepszych w Polsce architektów – Mirosława Nizio i firmę Nizio Design International, oraz uzbrojonej w nowoczesne rozwiązania z zakresu audio wideo przez krakowskiego integratora – firmę 3Logic. 

Koncept zorganizowania Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w leżącej w podkarpackiej miejscowości Markowa powstał z końcem 2007 roku. Kilka miesięcy później podczas jednomyślnego głosowania w Sejmiku Wojewódzkim uchwalono decyzję o powstaniu placówki. W 2009 roku zapadła decyzja o tym, że opiekę nad budową obiektu będzie sprawowało Muzeum – Zamek w Łańcucie, zaś teren pod budowę zostanie przekazany przez gminę Markowa. Główną ideą przyświecającą stworzeniu muzeum było ukazanie bohaterstwa Polaków ratujących Żydów w trakcie II wojny światowej. Placówka jest pierwszą w naszym kraju przestrzenią muzealną traktującą o tematyce ratowania ludzkości na okupowanych podczas Zagłady ziemiach polskich. Na wystawie głównej znalazły się pamiątki opowiadające o historii poznanej i udokumentowanej pomocy, jaką nieśli Polacy. Jak zapewniają włodarze obiektu, w przyszłości w przedmiocie zainteresowania muzeum znajdą się również inne ziemie Polski, na których prowadzona była podobna bohaterska działalność. 

Zadanie wykonania wszystkich instalacji multimedialnych w obiekcie zostało powierzone firmie 3Logic. Realizacja całego projektu, łącznie z przygotowaniem wszystkich materiałów wideo i wszystkich aplikacji, trwała ponad cztery miesiące. Głównym zadaniem postawionym przed krakowskim integratorem była realizacja dwudziestu ośmiu stanowisk multimedialnych z ekranami w różnych technologiach. Jedenaście z nich stanowi stanowiska interaktywne, a pozostałych siedemnaście to rozwiązania pasywne. Znajdują się tam także stanowiska określane przez integratora mianem pasywów interaktywnych. Ich koncepcja polega na tym, że zwiedzający nie wchodzi w interakcję za pomocą dotyku na monitorze – odtwarzanie contentu w postaci wywiadów czy historycznych filmów jest sterowane za pomocą zestawu trzech fizycznych przycisków.

W centralnym miejscu surowej przestrzeni muzeum zlokalizowano jeden, bardzo szczególny eksponat. Jest to prostopadłościan o wymiarach 5 × 8 m, będący makietą domu Ulmów w skali 1 : 1. Historyczny budynek, znajdujący się w miejscu oddalonym nieco od lokalizacji muzeum, nie zachował się do obecnych czasów. Na wykonanym ze szkła prostopadłościanie wyświetlane są prezentacje multimedialne będące w istocie slajdami przedstawiającymi zdjęcia rodzimy Ulmów oraz okolice Markowej. Zadanie ich przygotowania również leżało po stronie 3Logic. Do ich wyświetlenia zostały zaangażowane dwa projektory Optoma WU515 oraz jeden projektor Panasonic PT-DX820BEJ. Za jego pomocą wyświetlane są zdjęcia – portrety osób z Podkarpacia, które pomagały ratować Żydów. Aby na szklanym eksponacie z powodzeniem można wyświetlić projekcję odznaczającą się odpowiednią jakością, wszystkie ściany prostopadłościanu zostały pokryte specjalną folią antyrefleksyjną podnoszącą parametry rzutowanego obrazu.

 

 

AUTOR: Łukasz Kornafel

ZDJĘCIA: Nizio Design International

PRODUCENT: Panasonic - business.panasonic.eu

DYSTRYBUTOR: Inter Consult - www.interconsult.pl

reklama
galeria
ostatnie instalacje

Hotel Courtyard by Marriott Katowice City Center

Inwestorzy rynku hotelowego na całym świecie bardzo dbają o to, aby ich obiekt miał unikatowe cechy bądź rozwiązania wyróżniające go na tle konkurencji. Czasami jest to niezwykły widok z pokoi, czasem wyjątkowa lokalizacja, a jeszcze innym razem wiszący nad barem cadillac i nietuzinkowy wystrój. Oczywiście waga i znaczenie tych elementów są uzależnione od głównych funkcji, jakie pełni hotel i dla jakich klientów jest stworzony. Inaczej skonfigurowany będzie hotel dla rodzin pragnących odpoczynku, w inny sposób obiekt dla ludzi aktywnych, oczekujących sportowych rozrywek, a jeszcze inaczej przestrzeń przeznaczona do konferencji czy spotkań biznesowych. W tym wypadku, oprócz położenia w centrum miasta, blisko rozwiniętej infrastruktury drogowej czy bliskości lotniska bardzo istotne jest odpowiednia przestrzeń i zaplecze techniczne umożliwiające organizację różnorodnych wydarzeń biznesowych. Taki jest właśnie otwarty z końcem 2017 roku Hotel Courtyard by Marriott Katowice City Center łączący atrakcyjną lokalizację, stworzony przy udziale najwyższej jakości materiałów wnętrza doskonałe rozwiązania z zakresu AV na potrzeby biznesu oraz wyjątkową w skali kraju przestrzeń restauracyjną z widokiem na cztery strony świata. 

Rozwiązania firmy ATEN w Telewizji Artear

Kanały informacyjne działają na bardzo wysokokonkurencyjnym rynku, gdzie swoją sympatię bądź niechęć do kanału widzowie mogą wyrazić natychmiast, za pomocą jednego przycisku na pilocie. Aby móc konkurować na tym rynku, nie wystarczy tworzyć najlepsze treści – newsy muszą być dostarczone jak najszybciej. Pomagają w tym reporterzy terenowi, wozy satelitarne, a często nawet sami widzowie, kontaktujący się przez przeznaczone dla nich platformy komunikacji. Jednym z rozwiązań, które już wiele lat temu jest znakiem rozpoznawczym wszystkich newsroomów na całym świecie, jest ściana wielomonitorowa, na której równocześnie można podglądać nie tylko to, co dzieje się na wszystkich kanałach stacji, ale również na kanałach konkurencyjnych, mediach społecznościowych czy portalach agencyjnych. Niedawno argentyńska stacja Artear zdecydowała się zoptymalizować swój newsroom i zainstalować w nim dwie potężne ściany wideo złożone łącznie z osiemdziesięciu pięciu monitorów. Niełatwe zadanie zarządzania i transmisji sygnałów zostało powierzone rozwiązaniom marki Aten. 

HistoryLand

Klocki LEGO w takiej formie, jaką znamy dzisiaj, są od 1947 roku głównym budulcem kilku pokoleń młodych architektów, inżynierów, konstruktorów pojazdów, statków kosmicznych i maszyn. To również jedna z ulubionych zabawek wielu ojców, składających potajemnie własne projekty z klocków swoich dzieci. Wielu dorosłych kupuje sobie własne zestawy i w wolnym czasie relaksuje się przy ich składaniu. Nie dziwi zatem, że na przestrzeni lat powstało wiele filmów z bohaterami LEGO, gier komputerowych, a także poważnych budowli. Oczywiście największymi z nich są parki rozrywki Legoland znajdujące się w ojczyźnie LEGO – Dani, a także w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Kalifornii. Od końca września 2017 roku również w Polsce mamy niezwykłą przestrzeń, w której zebrane zostały budowle wykonane z LEGO. Jest nią interaktywne centrum Historyland mieszczące się w starym budynku Dworca Głównego w Krakowie, gdzie za pomocą klocków, projekcji i multimediów zostały opowiedziane najważniejsze dzieje historyczne Polski. 

czytaj także:
wydarzenia

World Masters of Projection Mapping

W swoich początkowych latach mapping był techniką stosowaną tylko przez garstkę specjalistów, tworzących swoje projekty tylko na zlecenie agencji eventowych, domów mediowych czy miast. Bardzo szybko jednak również artyści niezwiązani wcześniej ze sztuką wideo zaczęli sięgać po mapping i traktować go jako kolejny, równorzędny środek wyrazu. Aby jednak móc zaprezentować szerszemu gronu odbiorców swoją twórczość, konieczne jest zapewnienie bardzo konkretnych warunków, przestrzeni i sprzętu. Wyczuwając tę potrzebę, coraz więcej organizacji, instytucji i miast zaczęło organizować przeglądy, festiwale i konkursy, w trakcie których artyści mogą porównać swoje prace, a publiczność może zobaczyć panujące trendy i wiele różnych prac w jednym miejscu. Jedną z najmłodszych tego rodzaju imprez jest zorganizowany w Amsterdamie w ramach Festiwalu Światła konkurs World Masters of Projection Mapping, w trakcie którego artyści prezentowali swoją twórczość na bardzo szczególnym „płótnie”. 

TAGI:

Panasonic
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.