Dworzec Główny w Bydgoszczy

UDOSTĘPNIJ:
31-05-2017

Generalnym wykonawcą modernizacji dworca przeprowadzonej w latach 2014–2015, była firma Budimex Oddział Północny, zaś projektantem nowej części obiektu była firma Allplan. Firma 3Logic była podwykonawcą odpowiedzialnym za instalację wszystkich rozwiązań z zakresu niskich prądów.

Pomimo systematycznie rosnącej liczby samochodów i rozrastającej się sieci dróg, a także rozbudowywanej siatki regionalnych połączeń lotniczych, pociąg wciąż jest jednym z najchętniej wybieranych środków transportu. Każdego dnia na wszystkich dworcach kolejowych w Polsce gości tłum pasażerów, którym trzeba zapewnić jak najszybszą informację o czasie przyjazdu pociągu i łatwą orientację w rozkładzie, a także uprzyjemnić czas oczekiwania pomiędzy podróżą jednym środkiem transportu a drugim. Biorąc pod uwagę liczbę oczu, które każdego dnia patrzą na ściany dworca, na ekrany i na wyświetlacze, jest to także doskonała przestrzeń, jaką warto wykorzystać w sposób komercyjny. Dobrze, gdyby obiekt mógł być również zarządzany w jednolity i scentralizowany sposób oraz w sposób automatyczny informował odpowiedzialny za jego utrzymanie personel o ewentualnych awariach czy usterkach. Wszystkie te cechy łączy Dworzec Bydgoszcz Główna.

Bydgoski dworzec jest jednym z największych tego rodzaju obiektów w Polsce. W jego skład wchodzi pięć peronów, tunel i kilka budynków, w tym dwa odremontowane budynki i jeden duży, wybudowany od zera i odznaczający się bardzo ciekawą bryłą architektoniczną. Łączna powierzchnia użytkowa obiektu to 6000 m2, zaś jego kubatura wynosi 40 000 m3, co po remoncie czyni go ponad trzykrotnie większym niż wcześniej.

Generalnym wykonawcą modernizacji dworca przeprowadzonej w latach 2014–2015, była firma Budimex Oddział Północny, zaś projektantem nowej części obiektu była firma Allplan. Firma 3Logic była podwykonawcą odpowiedzialnym za instalację wszystkich rozwiązań z zakresu niskich prądów. W zakresie prac firmy 3Logic znalazły się instalacja alarmu pożarowego, instalacja systemu oddymiania, sygnalizacja włamania i napadu, kontrola dostępu, DSO, system monitoringu CCTV, sieć LAN wraz z okablowaniem strukturalnym, wideodomofony, system BMS, pętle indukcyjne na peronach i w poczekalniach oraz system SOS i interkomowy, a także system powiadamiania, w skład którego wchodzą przyciski SOS zlokalizowane w specjalnych budkach, dzięki czemu zawsze można powiadomić dyspozytora znajdującego się cały czas na stanowisku. Krakowski integrator zajął się także instalacją rozwiązań z zakresu digital signage, w skład których wchodzą totemy reklamowe na peronach oraz wyświetlacze zainstalowane w budynku.

Jak przyznają twórcy projektu z firmy 3Logic, jednym z elementów wymagających najwięcej uwagi i stanowiącym duże wyzwanie, były odległości między poszczególnymi lokalizacjami. Wymusiło to zastosowanie odpowiednich tras kablowych i rozwiązań do przesyłania sygnałów na dalekie odległości. W obiekcie zainstalowano jedną dużą sieć LAN, wyposażoną w switche, które mogą być w pełni zarządzalne. Zastosowane zostały tutaj rozwiązania marki Extreme Networks z dwoma switchami corowymi z czterdziestoma ośmioma redundantnymi portami światłowodowymi, umożliwiającymi zarządzanie liczbą 1848 niezależnych punktów. W całym obiekcie zostały wydzielone podsieci dla różnych systemów – wśród nich znalazł się m.in. system informacji pasażerskiej. Jego realizacją zajęły się Kolejowe Zakłady Łączności, firma 3Logic natomiast przygotowała sieć do transmitowania sygnałów do monitorów i sterowników zainstalowanych przez KZŁ. W tym celu zastosowano „czyste” połączenie ethernetowe. Ponadto w budynkach wykonana została również sieć WiFi wykorzystująca urządzenia firmy Pakedge. Aby móc rozprowadzić sygnały po całym kompleksie, w nowopowstałym budynku i w budynku zabytkowym stworzono dwie główne rozdzielnie. Dodatkowo na poszczególnych piętrach zainstalowano po dwie lub trzy szafy rackowe do rozdzielania sygnałów. Trzy dodatkowe rozdzielnie znajdują się także w tunelu.

AUTOR: Łukasz Kornafel

ZDJĘCIA: 3LOGIC

PRODUCENT: Lutron - www.lutron.com

galeria
ostatnie instalacje

Hotel Courtyard by Marriott Katowice City Center

Inwestorzy rynku hotelowego na całym świecie bardzo dbają o to, aby ich obiekt miał unikatowe cechy bądź rozwiązania wyróżniające go na tle konkurencji. Czasami jest to niezwykły widok z pokoi, czasem wyjątkowa lokalizacja, a jeszcze innym razem wiszący nad barem cadillac i nietuzinkowy wystrój. Oczywiście waga i znaczenie tych elementów są uzależnione od głównych funkcji, jakie pełni hotel i dla jakich klientów jest stworzony. Inaczej skonfigurowany będzie hotel dla rodzin pragnących odpoczynku, w inny sposób obiekt dla ludzi aktywnych, oczekujących sportowych rozrywek, a jeszcze inaczej przestrzeń przeznaczona do konferencji czy spotkań biznesowych. W tym wypadku, oprócz położenia w centrum miasta, blisko rozwiniętej infrastruktury drogowej czy bliskości lotniska bardzo istotne jest odpowiednia przestrzeń i zaplecze techniczne umożliwiające organizację różnorodnych wydarzeń biznesowych. Taki jest właśnie otwarty z końcem 2017 roku Hotel Courtyard by Marriott Katowice City Center łączący atrakcyjną lokalizację, stworzony przy udziale najwyższej jakości materiałów wnętrza doskonałe rozwiązania z zakresu AV na potrzeby biznesu oraz wyjątkową w skali kraju przestrzeń restauracyjną z widokiem na cztery strony świata. 

Rozwiązania firmy ATEN w Telewizji Artear

Kanały informacyjne działają na bardzo wysokokonkurencyjnym rynku, gdzie swoją sympatię bądź niechęć do kanału widzowie mogą wyrazić natychmiast, za pomocą jednego przycisku na pilocie. Aby móc konkurować na tym rynku, nie wystarczy tworzyć najlepsze treści – newsy muszą być dostarczone jak najszybciej. Pomagają w tym reporterzy terenowi, wozy satelitarne, a często nawet sami widzowie, kontaktujący się przez przeznaczone dla nich platformy komunikacji. Jednym z rozwiązań, które już wiele lat temu jest znakiem rozpoznawczym wszystkich newsroomów na całym świecie, jest ściana wielomonitorowa, na której równocześnie można podglądać nie tylko to, co dzieje się na wszystkich kanałach stacji, ale również na kanałach konkurencyjnych, mediach społecznościowych czy portalach agencyjnych. Niedawno argentyńska stacja Artear zdecydowała się zoptymalizować swój newsroom i zainstalować w nim dwie potężne ściany wideo złożone łącznie z osiemdziesięciu pięciu monitorów. Niełatwe zadanie zarządzania i transmisji sygnałów zostało powierzone rozwiązaniom marki Aten. 

HistoryLand

Klocki LEGO w takiej formie, jaką znamy dzisiaj, są od 1947 roku głównym budulcem kilku pokoleń młodych architektów, inżynierów, konstruktorów pojazdów, statków kosmicznych i maszyn. To również jedna z ulubionych zabawek wielu ojców, składających potajemnie własne projekty z klocków swoich dzieci. Wielu dorosłych kupuje sobie własne zestawy i w wolnym czasie relaksuje się przy ich składaniu. Nie dziwi zatem, że na przestrzeni lat powstało wiele filmów z bohaterami LEGO, gier komputerowych, a także poważnych budowli. Oczywiście największymi z nich są parki rozrywki Legoland znajdujące się w ojczyźnie LEGO – Dani, a także w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Kalifornii. Od końca września 2017 roku również w Polsce mamy niezwykłą przestrzeń, w której zebrane zostały budowle wykonane z LEGO. Jest nią interaktywne centrum Historyland mieszczące się w starym budynku Dworca Głównego w Krakowie, gdzie za pomocą klocków, projekcji i multimediów zostały opowiedziane najważniejsze dzieje historyczne Polski. 

czytaj także:

TAGI:

Lutron
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.