Dom Kultury Kadr

UDOSTĘPNIJ:
30-10-2017

Dom Kultury Kadr jest na kulturalnej mapie stolicy instytucją znaną od dziesięcioleci. Od połowy lat osiemdziesiątych mieścił się w pawilonie na Służewcu Przemysłowym. W miarę gwałtownego rozwoju tej dzielnicy przestał przystawać do jej biurowego charakteru. To obecnie najbardziej dynamiczne miejsce w Warszawie, pełne najnowocześniejszych budynków biurowych, siedziba największych marek reklamowych, ubezpieczeniowych i medialnych. To także miejsce pracy tysięcy ludzi, znienawidzone z powodu ciągłego zakorkowania. Zbigniew Darda – dyrektor Kadru, człowiek ambitny i pomysłowy – postanowił odmienić wizerunek „Mordoru”. 

W 2010 roku, wspólnie z burmistrzem dzielnicy Mokotów Bogdanem Olesińskim, Zbigniew Darda przedstawił plan uruchomienia domu kultury we własnym budynku, na nowej działce. Budowa rozpoczęła się w 2013 roku, ale projekt gotowy był już w 2011. Architekci – Małgorzata Dąbrowska-Graj i Tomasz Graj z pracowni Samograj – zaprojektowali nowoczesny budynek, który nie tylko nawiązuje do przemysłowego klimatu Służewca, ale także obiecuje wytchnienie wśród biznesowej atmosfery. Zaprojektowano dwie zupełnie różne elewacje. Zachodnia jest dynamiczna i to dosłownie: jej białe kafle mogą układać się w dowolny tekst. Wschodnia zaś jest nawiązaniem do architektury skandynawskiej, z dominacją czarnej cegły i jasnego drewna. Budynek został oddany latem 2017 roku, a oficjalne otwarcie odbyło się na początku października. W środku rozciąga się przestrzenny hol o industrialnym charakterze, który obejmuje salę widowiskową, mieszczącą ponad dwieście trzydzieści miejsc, a także daje dostęp do kawiarni i przestrzeni wypoczynkowej oraz piętnastu pracowni, które ulokowane są na górze. Wśród nich są pracownie plastyczne, muzyczne, sportowe, taneczne i teatralne, znajdują się tu także sala kameralna i studio nagrań.

 

 

Celem Domu Kultury Kadr jest zbliżanie ludzi. Tę misję pełnił już w starej siedzibie, lecz jej rozmiary nie pozwalały na zrównoważoną pracę. Dlatego po decyzjach formalnych nastąpiły konsultacje społeczne. Pracownicy Kadru ankietowali mieszkańców, badając ich zainteresowania w zakresie kultury i rozwoju osobistego, ale także zwykłych, ludzkich potrzeb – na przykład tak poszukiwanego w stolicy odpoczynku. Ukończony lokal wychodzi tym potrzebom naprzeciw. Kadr to miejsce łączące energię ze spokojem i nowoczesność z tradycją. Dyrektor Darda pieczołowicie dba o te aspekty, by móc powiedzieć warszawiakom zgodnie z hasłem swojej instytucji: warto bywać w Kadrze.

Projekt systemu dźwiękowego spotkał się więc z dużymi wymaganiami. Musiał spełnić potrzeby akustyczne w mniejszych salach, we foyer oraz kawiarni i sali kameralnej, ale przede wszystkim musiał zrealizować wysokie wymogi sali widowiskowej. Rozpisano przetarg na nietypowy system, który miał w sobie łączyć dwie funkcje w zależności od chwilowego przeznaczenia sali: kinową oraz koncertową. Firma Audio Plus z Łomianek zaoferowała te zastosowania w systemie najwyższej klasy, opartym na rozwiązaniach francuskiej marki L-Acoustics. Zamawiający docenili możliwość wykorzystania jednego systemu w dwóch niezależnych celach, a także byli przekonani do jego bardzo wysokiej jakości. Osiągnięto zamierzony cel, a efekt okazał się ponadto korzystny cenowo.

 

 

Wyposażenie sali widowiskowej uzupełniają liczne mikrofony, dwie konsolety cyfrowe Midas (do nagłośnienia frontowego i odsłuchowego) oraz system komunikacji interkomowej marki RTS. Główny pulpit inspicjenta KP5032, wyposażony w trzydzieści dwa aktywne klawisze, komunikuje się z siedmioma pulpitami stołowymi DKP16CLD (czternaście klawiszy), dwoma pulpitami naściennymi WKP1 oraz jednym pulpitem rackowym KP3016 (czternaście klawiszy). Dodatkowo zainstalowano dwa mikrofony Electro-Voice służące do podsłuchu akcji scenicznej i kilka zestawów słuchawkowych RTS. Całością interkomu steruje matryca RTS ZEUS III LE. Oczywiście systemy dźwiękowe i interkomowe połączone są we wspólną sieć, której zakończeniem są zestawy głośnikowe, zamontowane w imponującej przestrzeni foyer. Ta przestrzeń nie mogła być wizualnie zepsuta niepasującymi głośnikami. Wybrano nowocześnie i gładko wyglądające urządzenia amerykańskiej marki Electro-Voice z serii EVID w liczbie osiemnastu sztuk. Część z nich zamontowano bezpośrednio do ścian, a część na wysięgnikach, które dodatkowo potęgują efekt wzrokowy – kojarzą się z pyskami uśpionych Obcych, które wtargnęły do Kadru. Wszystkie mają kolor biały, bo taka jest stylistyka tego miejsca. Uzupełnia je dziesięć głośników sufitowych z serii EVID, a steruje nimi cyfrowa matryca sygnałowa Electro-Voice N8000 oraz dwa wzmacniacze PA2250T tej samej marki.

 

 

W sali zajęć wokalowych zamontowano na stałe sześć głośników, zaś do pozostałych sal dostarczono cztery mobilne systemy nagłośnieniowe, które mogą być rozstawione i zdemontowane w zależności od potrzeb. Wszystkie wykonane są w oparciu o urządzenia marki Electro-Voice z serii ZXA i ZLX. Dodatkowymi elementami realizacji był system podglądu akcji scenicznej oraz wyposażenie studia nagrań. Wykonano je w oparciu o urządzenia wielu różnych marek, w tym Samsung, Apple, Midas, Klark-Teknik i BENQ. Instalacje uzupełniono o przewody Klotz i złącza Switchcraft, a także własnej produkcji elementy przyłączeniowe, w których firma Audio Plus specjalizuje się od 1987 roku pod marką Sokool.

AUTOR: AVIntegracje

ZDJĘCIA: Krzysztof Skłodowski

PRODUCENT: Electro-Voice - www.electrovoice.com

DYSTRYBUTOR: Audio Plus - www.audioplus.pl

reklama
galeria
ostatnie instalacje

Nowe biuro MSD Polska

Powszechna standaryzacja stała się faktem. Jej najbardziej przyziemnym i trywialnym efektem jest to, że hamburger zjedzony w pewnej popularnej sieci będzie smakował mniej więcej tak samo w Polsce, jak i gdziekolwiek na świecie. Również samochód wyprodukowany przez danego producenta niezależnie od szerokości geograficznej będzie dokładnie taki sam.  Nie inaczej wygląda kwestia budowania i wyposażania biur w ramach wielkich, światowych korporacji. Dzięki temu, że ich funkcjonalność, pracujący w nich sprzęt, a często nawet kolorystyka są takie same w każdym zakątku świata, łatwiej jest realizować wytyczone korporacyjne cele. W sposób zautomatyzowany funkcjonuje również zarządzanie ogólnoświatową infrastrukturą, jej utrzymanie, serwisowanie czy ewentualne modernizacje. Przykładem ogólnoświatowej korporacji, która przykłada bardzo dużą wagę do rozwiązań AV pracujących w jej biurach, a przede wszystkim do standaryzowania instalowanych urządzeń, jest firma MSD. Jej polski oddział przeszedł niedawno gruntowną modernizację, w wyniku której zajmowana przez niego powierzchnia w jednym z warszawskich wieżowców rozrosła się do sześciu pięter, na których znajduje się teraz szereg interesujących rozwiązań z zakresu obrazu i dźwięku.

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach

Centrum kongresowe jest bardzo szczególnym pośród wszystkich budynków użyteczności publicznej. W przeciwieństwie do galerii handlowej, uczelni, muzeum czy dworca kolejowego, na etapie budowy nie jesteśmy w stanie z taką dokładnością określić, jakie będą potrzeby klientów względem przestrzeni i pracujących w niej rozwiązań. W związku z tym na etapie projektowania jego wnętrza oraz urządzeń, które mają się w nim znaleźć, trzeba wziąć pod uwagę możliwie największą liczbę scenariuszy użytkowania i na pewnym poziomie abstrakcji wyobrazić sobie oczekiwania klientów. Czy to recepta na sukces takiego budynku? Z pewnością to nie wszystko. W dobie, gdy podobne kompleksy rosną w naszym kraju jak grzyby po deszczu, a i te istniejące już od wielu lat mają się dobrze i są ciągle rozwijane, przestrzeń kongresowa musi mieć to coś, co zachęci organizatorów wydarzeń, aby zagościło ono właśnie w tym konkretnym miejscu. Z całą pewnością jednym z dobrych kierunków jest zamknięcie funkcjonalnej przestrzeni i nowoczesnej technologii w wyjątkowej bryle budynku, czego świetnym przykładem jest Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach.

Rozwiązania AV w Pawilonie nr 15 Międzynarodowych Targów Poznańskich

Branża konferencyjno-wystawiennicza już od wielu lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Nikogo nie trzeba już przekonywać, że możliwość osobistego zaprezentowania własnego produktu czy usługi, a także osobiste spotkanie z klientem ze sprzedażowego punktu widzenia, mogą przynieść najlepsze rezultaty. Coraz liczniej organizowane konferencje, spotkania i fora są natomiast niezrównaną szansą na wymianę wiedzy, doświadczeń i możliwość spotkania branży, które w innych okolicznościach nie byłyby możliwe. Jednym z krajowych ośrodków targowych, który przykłada bardzo dużą wagę do modernizacji i rozwoju swojej infrastruktury, są Międzynarodowe Targi Poznańskie. Tym razem przyglądamy się rozwiązaniom technicznym pracującym w Pawilonie nr 15 i słynnej już Sali Ziemi, które pomimo tego, że zostały uruchomione pięć lat temu, wciąż są aktualne i z powodzeniem odpowiadają na wszystkie wymagania inwestora.  

TAGI:

Electro-Voice
Magazyn AVintegracje dedykowany specjalistom branży systemów zintegrowanych, architektom i entuzjastom inteligentnych budynków.